Mimo tego, że już od paru lat temat UX staje się coraz gorętszy a potrzeby użytkowników odwiedzających strony internetowe na różnych platformach stoją na pierwszym miejscu, w dalszym ciągu spotykamy się z powszechnymi i łatwymi do wyeliminowania błędami w projektowaniu stron. Niewiedza, brak odpowiednich narzędzi lub niedostateczne sprawdzenie funkcjonalności strony – to wszystko sprawia, że niedopracowane pod kątem UX witryny nie są przyjazne dla użytkownika lub wręcz uniemożliwiają skorzystanie z portalu. Sprawdźmy jakie błędy są najczęstsze przy projektowaniu stron internetowych i jak się ich wystrzegać!

  • Nieprzystosowanie strony do urządzeń mobilnych

W 2016 roku prawie 60% stron internetowych otworzono na urządzeniach mobilnych. Jesteśmy świadkami ogromnej rewolucji – a, niestety, nie wszyscy web designerzy za nią nadążają. Odpowiednie zoptymalizowanie strony internetowej to klucz do sukcesu – ponieważ układ stron, postów, artykułów czy galerii, która sprawdza się na dużych ekranach, może być całkowicie nieczytelny na telefonie komórkowym lub tablecie.

  • Responsive Web Design

Z poprzednim punktem wiąże się ściśle responsive web design… A raczej jego brak. Niewielkim nakładem pracy można sprawić, by strona i jej układ automatycznie dostosowywały się do rozmiaru okna przeglądarki, na której będzie otwierana. Niestety, nadal można znaleźć wiele stron, które są dopracowane tylko pod kątem konkretnej wielkości ekranu – i przez to stają się bezużyteczne na urządzeniach mobilnych.

  • Pominięcie testów użyteczności

Nawet jeżeli wydaje Ci się, że Twoja strona jest przejrzysta i logicznie rozplanowana, nie możesz ominąć etapu, w którym oddajesz ją do testów realnym użytkownikom. To dopiero ten krok pozwoli Ci przekonać się, czy strona jest użyteczna oraz dowiedzieć się, co jeszcze warto ulepszyć. Pamiętaj o tym, że to właśnie dla użytkowników tworzysz witrynę – i warto pójść na kompromisy po to, by odpowiadać na ich potrzeby.

  • Zbytni perfekcjonizm

Niestety, perfekcjonizm to zmora nawet najlepszych web designerów. Dopracowane portfolio, lata poświęcone na szlifowanie umiejętności, rozbudowane możliwości programów i języków programowania – to wszystko sprawia, że tworzenie strony przeciąga się w nieskończoność i staje się ona zbyt nieczytelna i przeładowana treścią. A to prowadzi do kolejnego punktu, czyli…

  • Przerost formy nad treścią

Nie ma nic dziwnego w tym, że chcesz pokazać w swoim projekcie swoje umiejętności – do czasu, gdy strona nie cierpi na tym przez to, że jest zbyt rozbudowana, skomplikowana i nieczytelna. Web designer musi być zdecydowany i wiedzieć, kiedy warto zrezygnować z kolejnego rozwijanego menu, animacji czy imponującego interfejsu na rzecz prostej, czytelnej witryny, z której użytkownik będzie korzystał z przyjemnością, bez konieczności żmudnego szukania paska wyszukiwarki czy konkretnej treści.

  • Nawigacja przede wszystkim

Wizualny aspekt strony jest bardzo istotny, ale nawet najbardziej dopracowane grafiki czy nagłówki nie wynagrodzą użytkownikowi braku wygodnej nawigacji. Wyraźne oznaczenia przycisków, czytelne menu, prosty dostęp do treści, użyteczność i przede wszystkim wartościowe materiały – to właśnie to, co sprawi, że zostanie on dłużej na stronie. Warto sprawdzić jak najczęściej nawigują po próbnej wersji strony Twoi użytkownicy, by ułatwić im poruszanie się po witrynie.

  • Reklamy

Chyba każdy kto od czasu do czasu ogląda telewizję lub słucha radia wie, jak irytujące potrafią być wszechobecne reklamy. O ile odpowiednio przygotowane i stargetowane reklamy to niezastąpiony pomocnik w promocji strony oraz pozyskiwaniu na nią środków, nachalne okienka pop-up mogą zniechęcić nawet najbardziej zdeterminowanego do zapoznania się z Twoją stroną użytkownika. Postaraj się sprawić, by rzeczywiście zaciekawić go oferowanymi usługami lub produktami i przedstawić ich zalety, a nie przytłoczyć nadmiarem nieudanego marketingu.

  • Przygotuj się na błędy

Nawet najlepiej przygotowana strona internetowa miewa swoje gorsze momenty – a dobry web designer przygotuje się na ewentualność pojawiających się błędów. Przygotowanie dopracowanej strony informującej na przykład o błędzie 404 nie jest czasochłonne a natychmiast poprawia odbiór strony – możesz wykorzystać błąd na Twoją korzyść i podać na stronie informacje kontaktowe lub zabawną wiadomość, w której przeprosisz w imieniu marki za zaistniałe problemy. To świetny zabieg wizerunkowy!

  • Nieczytelny font i nagłówki

Piękna, rozbudowana typografia i cienki, elegancki font – brzmi jak przepis na nowoczesną stronę internetową… Lub porażkę na urządzeniach mobilnych. Ogromne nagłówki, logo zajmujące pół strony lub nieczytelny font sprawią, że nawigowanie i korzystanie ze strony internetowej będzie dla użytkownika męczące, więc najprawdopodobniej – straci on zainteresowanie już po krótkiej chwili. Podobny kłopot występuje w przypadku niskiego kontrastu na witrynie.

  • Wszechobecne slajdy

Wiadomo, że ilość kliknięć na stronie działa na jej korzyść, ale użytkownicy stają się bardzo wyczuleni na galerie i artykuły, w których zmuszeni są kilka lub kilkanaście razy klikać po to, by poznać całą treść. O ile tak zwane „clickbaity” mogą być skuteczne na portalu plotkarskim, w przypadku profesjonalnej strony sprawią wyjątkowo złe wrażenie. Częstym problemem jest też to że przy użyciu tego typu galerii… Strzałki do nawigowania są niewygodne i zbyt małe, by umożliwić praktyczne korzystanie z tej funkcji.

A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o projektowaniu stron internetowych, UX/UI weź udział w Lecie z UX/UI na eduweb.pl >> http://latozux.eduweb.pl/  Sprawdź również nasz najnowszy Kurs Adobe Experience Design i Muse i przekonaj się z jaką łatwością możesz zacząć projektować interfejsy przyjazne pod kątem UX.