W tym artykule chciałbym przedstawić Wam prosty tutorial, który pozwoli uzyskać rewelacyjny efekt końcowy Waszych ilustracji i grafik. Pierwsze etapy pracy jakie zaprezentuję w tym wpisie, udowadniają, że świetne rezultaty możemy otrzymać bez używania komputera od samego początku pracy.

Aby otrzymać efekt starego nadruku czyli miejsca starej, złuszczonej farby użyjemy funkcji Aktywnego Obrysu (Live Trace) w Adobe Illustrator. Zanim jednak uruchomicie komputer, stworzymy najpierw teksturę, która posłuży do wykonania efektu starego sitodruku.

Jak napisałem wcześniej – narazie zostawiamy komputer w spokoju. Szkoda prądu :) Warto czasem wyjść na zewnątrz i poszukać czegoś inspirującego. Z racji tego, że moim zamiarem jest stworzyć efekt starego nadruku, szukałem starych, zadrapanych powierzchni, które mogłyby posłużyć jako tekstura. Następnie wystarczy zrobić im ostre zdjęcie telefonem:

zdjecie

Dopiero po przerzuceniu zdjęć z telefonu rozpoczyna się moment pracy z komputerem i edycja zdjęcia w Photoshopie. Wybieram zdjęcia i w aplikacji Adobe Photoshop konwertujemy zdjęcie na obraz czarno biały przy pomocy skrótu klawiszowego Ctrl + I + U. Następnie zwiększamy kontrast za pomocą funkcji dopasowania Poziomu (Levels). Operujcie suwakami tak, aby uzyskać głębszą czerń i jednocześnie uzyskać wyraźne czarne plamy na białym tle. Nie przesadzajmy też za bardzo, aby nie utracić szczegółów:

czarno_biale

Następnie zapisujemy bitmapę na przykład w formacie PSD do późniejszego wykorzystania.

Teraz przechodzimy do aplikacji Adobe Illustrator. Tutaj tworzymy dowolną ilustrację, albo otwieramy grafikę wcześniej przygotowaną. Tworzymy osobną warstwę, na której umieszczamy plik PSD z naszymi plamami za pomocą funkcji Umieść (Pleace). Teraz wykorzystamy opcje Aktywny obrys (Live Trace) z menu Obiekt (Object). W oknie ustawień trasowania upewnijcie się, że zaznaczone są checkboxy Ignoruj Biały (Ignore White), dzięki temu odrazu zostaną usunięte białe elementy tła. Warto też zaznaczyć Podgląd (Preview) po to, abyśmy widzieli na bierząco zmiany.

trasowanie

Tryb ustawmy na biało czarny (Black and White), a następnie można pobawić się ustawieniami, aby uzyskać najciekawszy efekt. Na przykład zwiększając suwak Progu (Threshold) i jednocześnie zmniejszając Szum (Noise) uda się zachować więcej szczegółów. Po utrzymaniu satysfakcjonującej tekstury wybieramy przycisk Obrysuj (Trace), a następnie rozbijamy wszystko na obiekty wektorowe za pomocą funkcji Rozszerz (Expand) w górnym panelu kontrolnym.

Warto zablokować sobie niższe warstwy z elementami ilustracji, aby pracować tylko z warstwą na której znajduje się nasza wektorowa tekstura. Teraz wypełniamy nowe obiekty białym kolorem, a następnie rozgrupujmy skrótem Ctrl+Shift+G. Dowolne elementy naszej tekstury możemy rozmieszczać na ilustracji, tworząc efekt złuszczonej, starej farby:

statek_rozmieszczanie

Dla niektórych fragmentów możemy dodać tryb mieszania. Myślę, że dobrze sprawdzi się tryb Łagodne światło (Soft Light). Z kolei dla innych grup obiektów imitujących starą farbę możemy dodać ciemniejszy kolor wypełnienia i ustawić tryb mieszania Mnożenie. Rozmieszczając elementy naszej tekstury pamiętajcie, aby ulokować elementy tekstury z wyczuciem, żeby nie pozakrywały całkiem ilustracji. Zwłaszcza jeśli pracujemy z typografią starajmy się zachować czytelną kompozycję:

z_napisami

Ja wykorzystałem ten efekt do stworzenia blaszanych plakatów z napisami. Zleciłem ich wydruk, a następnie powiesiłem na ścianie. Teraz pełnią funkcję dekoracyjną w pomieszczeniu do pracy:

tablice_final

A Wy w jakich projektach wykorzystalibyście taki efekt? :)

 

Pozdrawiam,

Michał Wedlechowicz