Nowości

Flash a HTML5

Poniżej znajdziesz fragment artykułu, który w najbliższych dniach ukaże się w nowym numerze magazynu Kreatywny Bazar. Wkrótce podamy link do pobrania magazynu, tymczasem zapraszam…

Flash a html5

Poniżej znajdziesz fragment artykułu, który w najbliższych dniach ukaże się w nowym numerze magazynu Kreatywny Bazar. Wkrótce podamy link do pobrania magazynu, tymczasem zapraszam do lektury fragmentu artykułu.

5 minut HTML5

Ian Hickson, jeden z edytorów specyfikacji HTML5, zapytany przez magazyn Tech Republic o to, kiedy standard HTML5 będzie gotowy, wskazał rok 2022 jako przewidywany termin przyjęcia rekomendacji ostatecznej wersji dokumentacji. Mógł się mylić. A może w jego słowach należy szukać innej prawdy, na przykład o terminie, w którym z sieci zniknie Flash?

Śmierć Flasha?

W sieci zawrzało. Dziś dowiedzieliśmy się, że technologia Flex przekazana zostanie zewnętrznej fundacji a zasoby Adobe częściowo przeniesione na HTML5. Adobe ogłosiło także dyskontynuację rozwoju Flasha na urządzenia mobilne. Flash Player 11.1 jest ostatnią wersją przeglądarkową wtyczki dla telefonów, palmtopów, smartfonów i innych. Momentalnie zagotował się Twitter, blogi i serwisy branżowe a ja, obserwując tą dyskusję w sieci miałem nieodparte wrażenie, że jestem świadkiem zabawy w głuchy telefon. Sporo szumu wynika z niedoinformowania i błędnej interpretacji informacji. Pozwolę sobie w związku z tym na początku zdementować kilka powszechnych plotek.

Po pierwsze, Flash nie znika z urządzeń mobilnych. Adobe koncentruje się na tworzeniu natywnych aplikacji z wykorzystaniem technologii AIR. Nie znika też wersja przeglądarkowa. Po prostu nie będzie ona dalej rozwijana, jednak wersję 11 będzie można dalej instalować w telefonach. Adobe będzie też na bieżąco usuwać z niej ewentualne błędy. Dlaczego Adobe podjęło taką decyzję? Postawa Apple i fakt, że Flasha nie było w przeglądarkach na iUrządzeniach ma tutaj ogromne znaczenie, jednak nie jest jedynym czynnikiem. Apple wygrało bitwę biznesową (o której przeczytasz poniżej), ale to nie wyłączny powód. Rozwijanie mobilnej wersji wtyczki Flasha było bardzo trudne i angażowało duże zasoby. Różne specyfikacje urządzeń (mobilny Flash był także rozwijany np. na telewizory) i systemy operacyjne stawiały przed Adobe spore wyzwania. Z drugiej strony, przyszłość stanową natywne aplikacje, które instalują się w telefonach i to z ich pomocą, a nie z pomocą przeglądarek będzie w przyszłości przesyłane najwięcej treści. W mojej ocenie sama specyfika urządzeń mobilnych – mniejszy wyświetlacz, ograniczone funkcje, sprawia, że przeglądanie zawartości Flashowej w przeglądarkach ma niewielki sens w porównaniu do natywnych aplikacji. Jak widać, decyzja Adobe ma wiele podstaw a jej wielka zaleta to możliwość przeniesienia dużych zasobów na pracę nad rozwojem narzędzi do authoringu HTML5.

Po drugie, nie oznacza to zaprzestania prac nad dystrybucją browserową Flash Playera, dostępnego dla komputerów stacjonarnych i laptopów. Obecnie jest to świetnie zoptymalizowane oprogramowanie, wspierające na najwyższym poziomie również rozwiązania video a nawet 3D (ciekawe w tym kontekście – http://tv.adobe.com/watch/max-2011-keynotes/creating-the-very-best-user-experiences/) Narzędzia jak Flash Professional i Flash Builder będą nadal rozwijane a w kontekście przyszłości Flexa warto zapoznać się z wpisem: http://blogs.adobe.com/flex/2011/11/your-questions-about-flex.html.

Adobe nadążą za zmianami

flash html5

Wprowadzając nowe narzędzia, Adobe pokazuje, że doskonale rozumie ideę współistnienia tych technologii oraz długodystansową przewagę HTML5 – tworzy aplikacje takie jak Edge czy Muse (http://labs.adobe.com), które pozwalają na łatwy autoring HTML5 i CSS3, czy Wallaby, które pozwala na konwersję Flasha na HTML5. Ponadto, w nowej wersji Flasha i Dreamweavera mamy możliwość przygotowania natywnej aplikacji na platformę iOS, czyli platformę mobilną Apple, na której działa iPhone oraz iPad. Jak to możliwe? Adobe przygotowało specjalny kompilator, który zmienia naszą aplikację na taką, która przystosowana jest do publikacji w AppStore. Nie znaczy to, że Flash jest dostępny na iOS, ale że aplikacje z Flasha możemy teraz zgłaszać do AppStore.

Dochodzimy tutaj także do ważnego zagadnienia, jakim jest authoring. Aplikacje do tworzenia zawartości Flash są tworzone i rozwijane od wielu lat. Chodzi mi o Adobe Flash Professional czy Flash Builder. Są to dojrzałe, posiadające mnóstwo funkcji programy dla profesjonalistów. HTML5 nie posiada narzędzi do authoringu co oznacza, że cały kod musimy pisać ręcznie i póki co jest to największa wada tej technologii. Tworzenie przycisku z rolloverem w CSS3 to kilkadziesiąt linii kodu, który trzeba zapisać, podczas gdy we Flashu korzystamy z kilku narzędzi rysując kształty i tworząc animację, bez potrzeby rozumienia kodu, który jest tworzony za nas. Projektanci, graficy nie odnajdą się w sytuacji, gdy do stworzenia gradientu potrzebne jest napisanie kodu uwzględniającego współrzędne, nasycenie każdego koloru etc. Dlatego dopóki HTML5 nie będzie miał dobrych narzędzi do authoringu, możemy zapomnieć o łatwym wykorzystaniu jego ciekawszych funkcji. Musimy jednak przygotować się na nadejście nowego, a Adobe wyraźnie rozpoczyna transfer zasobów z Flash na HTML5, co trzeba śledzić z uwagą. Bez wątpienia HTML5 to kierunek, w którym będziemy zmierzać i stopniowo będzie on wypierał Flasha na różnych polach. Polityka Adobe na tym froncie jest niezwykle ciekawa – w mojej ocenie Adobe będzie wypuszczać coraz więcej narzędzi do HTML5. Technologia ta, jak dotąd nie jest kojarzona z żadną firmą a zatem stanowi bardzo atrakcyjny kąsek. A Adobe najwięcej zarabia właśnie na narzędziach. Przy okazji, wykonuje świetne ruchy strategiczne, jak możliwość konwersji Flash na HTML (zbicie argumentów przeciwników Flasha). Technologię Flash Adobe wykupiło razem z Macromedia , HTML5 może znaleźć się pod skrzydłami Adobe mniejszym kosztem.

Wnioski

Chciałbym podsumować najważniejsze zagadnienia, które poruszyłem w artykule w kilku punktach:

  • Działające obecnie elementy HTML5 są parę lat za Flashem w niemal każdym aspekcie
  • Flash na przestrzeni kolejnych lat na różnych polach będzie wypierany przez HTML5, w dość odległej przyszłości można przewidzieć istnienie narzędzi do authoringu równie dobrych jak Flash Pro, a także pełne wsparcie przeglądarek dla HTML5 i CSS3. Wówczas można będzie mówić o wyparciu Flasha przez HTML5, jednak do tego momentu najlepsi projektanci będą wykorzystywać obie technologie komplementarnie, znając ich mocne i słabe strony.
  • Przewaga HTML5 w kontekście ostatnich wiadomości to wsparcie na urządzeniach mobilnych (w przeglądarkach) na poziomie podobnym jak Flash na desktopach.
  • W sieci istnieje mnóstwo stron, które nie powinny być przygotowane we Flashu a ich działanie wynika z niezrozumienia idei tej technologii przez autorów. Każda aplikacja źle zoptymalizowana, czy to we Flash, czy w JavaScript lub Silverlight, będzie zużywać zasoby, baterię oraz obciążać procesor
  • Flash i HTML5 to technologie, które powinny być traktowane komplementarnie, nie można stawiać tezy „jedno albo drugie”
  • Walka Apple i Microsoft z Flash’em ma podstawy biznesowe, choć wyraźnie widać, że często argumenty są nieracjonalne, a sami konkurenci wzajemnie wykorzystują swoje rozwiązania. Weźmy na przykład Google, które w Google Maps korzysta z Flash’a.
  • HTML5 jest przyszłością sieci i należy przygotować się na nowy standard, jednak oprócz implementacji standardu konieczne jest rozwinięcie zaawansowanych narzędzi do authoringu HTML5 i CSS3
  • W artykule traktowałem w zasadzie jako całość HTML5 i CSS3, ponieważ jeśli chodzi o efekty jak animacje, to właśnie CSS3 może konkurować z Flashem, HTML5 jest rozpatrywany w kontekście sieciowych aplikacji, geolokalizacji, wideo etc.
  • Flash jest na ten moment szybszy od HTML5, dopracowany, stabilny i ma zdecydowanie większe wsparcie na przestrzeni przeglądarek (wyłączając przeglądarki urządzeń mobilnych).
  • Flash jest technologią, która nie jest uzależniona od konkretnej przeglądarki i wszędzie wyświetla się tak samo, podczas gdy HTML5 należy testować na różnych platformach i przeglądarkach
  • Przyszłość technologii Flash to aplikacje na urządzenia mobilne (AIR) oraz webowe bogate aplikacje i reklamy a także wieloplatformowe rozwiązania korporacyjne oraz aplikacje desktopowe.
Grzegorz Róg

 

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:

Powiązane artykuły

Nowości

Nasz Manifest

Nowości

Lekcje online – wskazówki dla nauczycieli

Nowości

Historia pewnej sowy

Pozostań na bieżąco!

Już nigdy nie przegapisz ważnych informacji, promocji oraz nowych kursów. Zapisz się na newsletter już teraz!

Zapisując się do newslettera akceptujesz naszą politykę prywatności