W związku z premierą kursu Kreacje 3D w Modo na eduweb.pl, w tym artykule przedstawiamy zarys procesu, który bardzo szczegółowo został omówiony w Kursie. Ilustracja, która finalnie powstała jest efektem kolaboracji Wojciecha Magierskiego i Konrada Kirpluka. Cały proces możecie obejrzeć w bardzo obszernym materiale wideo, który dostępny jest na eduweb.pl, a jego streszczenie znajdziecie poniżej.

CZYM JEST MODO?

Aplikacja Modo to niezwykle wszechstronny program do tworzenia i edycji grafiki trójwymiarowej, modelowania, tworzenia efektownych animacji czy ilustracji 3D. W procesie, który omawiamy w kursie wykorzystasz także szereg innych aplikacji jak Photoshop, Illustrator czy ZBrush. Same narzędzia z których korzystamy oferują niesamowite możliwości, ale tak naprawdę to, co jest najważniejsze to podejście do samego projektu oraz inspirujący workflow, który będziemy w stanie Ci zaprezentować.

KREATYWNY PROCES

Praca z aplikacjami graficznymi to dobranie odpowiednich, precyzyjnych narzędzi, które nie będą ograniczać Cię podczas tworzenia. Sam warsztat i znajomość tych narzędzi jest niezbędna do tego, aby pracować wydajnie, koncentrując się wyłącznie na swojej kreatywnej wizji. Zatem warto najpierw bardzo dobrze poznać zasady oraz narzędzia w aplikacjach graficznych aby nic nie rozpraszało Cię w procesie tworzenia i abyś mógł zawsze umiejętnie wybrać technikę, która będzie prowadziła do osiągnięcia artystycznego zamysłu.

Dobrze jest też obserwować przy pracy najlepszych grafików, po to aby dostrzec najważniejsze etapy ich pracy i podejrzeć skuteczne sposoby na użycie właściwych narzędzi. Wbrew pozorom wiele aplikacji działa na bardzo podobnej zasadzie więc jeśli zrozumiesz mechanizmy grafiki 3D, będziesz mógł efektywnie pracować w praktycznie każdej aplikacji od Blendera po Cinemę.

PIERWSZE ETAPY PROCESU

Na początku pracy przygotowaliśmy szkic ilustracji na kartce papieru. W naszej ocenie nie musisz być wybitnie uzdolniony rysunkowo – szkic może być prosty i poglądowy. Jednak im więcej detali uwzględnisz, tym prościej będzie odwzorować następnie wektorowy obraz szkicu w Illustratorze lub innej aplikacji, dlatego poświęć na szkic odpowiednią ilość czasu a następnie zeskanuj go w wysokiej rozdzielczości.

Jako ciekawostka – są także narzędzia, które pozwalają od razu uzyskać cyfrowy szkic w wektorze, jak Wacom Inkling, możesz także sprawdzić ciekawą, nową mobilną aplikację od Adobe o nazwie Adobe Shape – pozwala ona wykonać z pomocą np. urządzenia iOS fotografię, która następnie zostaje przekształcona w wektor.

Kolejna wskazówka to możliwość wykonania wstępnego przebiegu z pomocą opcji Trace Image w Illustratorze – pozwoli ona zamienić szkic w mniej czy bardziej dokładny wektor. Jednak jeśli chcesz osiągnąć maksymalną jakość ilustracji, nie polecamy tej opcji. Zdecydowanie lepiej będzie samodzielnie wykonać precyzyjny obrys. Natomiast jeśli wiesz, że dany wektor posłuży Ci jako concept art do wykonania ilustracji czy animacji w narzędziach 3D, jak to ma miejsce w naszym przypadku, możesz wykonać prostszy szkic czy nawet skorzystać z Trace Image a następnie przejść do Twojej ulubionej aplikacji 3D.

PRACA W ADOBE ILLUSTRATOR

Ponieważ staraliśmy się przygotować również ciekawy i dokładny Concept Art – wykorzystaliśmy potencjał wektorowych narzędzi Illustratora aby możliwie jak najbardziej dokładnie odwzorować nasze zamierzenia i przygotować jednocześnie ciekawą ilustrację. Dlatego użyliśmy precyzyjnych narzędzi, zwracając szczególną uwagę na detale i styl kreski. W Illustratorze warto zmienić domyślny styl rysowanej linii, jeżeli pracujesz z narzędziem pędzelka czy ołówka wystarczy dwa razy kliknąć na tym narzędziu w palecie Tools. Wówczas będziesz mógł dostosować opcje wygładzenia. Jeśli korzystasz z tabletu z kontrolą nacisku – uzyskasz płynne linie bez ustawiania tej opcji, jeśli jednak odrysowujesz z pomocą myszki, może być to niezwykle użyteczne.

2

TWORZENIE WŁASNYCH PĘDZLI

Na tym etapie warto rozważyć także przygotowanie własnego, unikalnego pędzelka który pozwoli wykonać indywidualnie dopasowaną do naszych potrzeb kreskę. W Adobe Illustrator bardzo łatwo można zdefiniować pędzelek, którego użyjemy do wykonania obrysu.

3

PROCES TWORZENIA ILUSTRACJI
Tworzenie Ilustracji jest dużo łatwiejsze jeśli korzystasz z wcześniej przygotowanego szkicu. W ten sposób proces sprowadza się do konfiguracji odpowiednich ustawień obrysu i pędzelka i tworzenia mniej lub bardziej dokładnych linii, które odzwierciedlają to co przygotowałeś w szkicu. Gotowe obrysy wypełniamy po prostu jednolitym kolorem a na koniec naszej pracy tworzymy grę świateł i cieni czyli jaśniejsze i ciemniejsze obszary w tonacji wcześniej wybranych kolorów. Gotowa ilustracja prezentuje się w ten sposób:

4

Ogólnie proces budowania tak bogatej w szczegóły ilustracji podzieliliśmy na dwie główne części – osobno opracowaliśmy zarówno szkic jak i wektory dotyczące postaci jak również tła – w ten sposób udało nam się skoncentrować na istotnych szczegółach bez konieczności przejmowania się wzajemną relacją obu planów. Wbrew pozorom tworzenie nawet tak skomplikowanej ilustracji może zająć niewielką ilość czasu, jeśli tylko dobrze opracujemy szkic i uporządkujemy swój workflow.

Kolejne etapy naszej pracy będą polegały na przełożenie konceptu na model 3D – w zasadzie wykonanie takiego modelu jest możliwe w dowolnej aplikacji, zatem nieważne czy korzystasz z darmowego Blendera, Cinemy 4D czy 3D Studio Max – wszystkie te elementy będziesz w stanie wykonać na podobnej zasadzie.
My jednak wykorzystamy świetną aplikację Modo, która zdobywa coraz większy rynek zwłaszcza wśród osób z zacięciem projektowym – zostanie ona omówiona od podstaw w Kursie i nawet jako osoba początkująca nie będziesz miał problemów z opanowaniem technik pracy w tym świetnym programie.

WYKORZYSTANIE APLIKACJI 3D

W Modo cały nasz projekt uzyska nowy, trójwymiarowy charakter. Wykorzystanie grafiki 3D w Twoich pracach pozwoli przenieść się na zupełnie inny poziom możliwości – przede wszystkim 3D daje nam genialną elastyczność i pozwala eksperymentować z przygotowaną grafiką na zasadzie obracania, zmiany widoku kamery, zmiany oświetlenia – to wszystko sprawia że mamy dużo więcej możliwości niż w przypadku klasycznej grafiki 2D stworzonej np. wyłącznie z pomocą Photoshopa.

PROJEKT W MODO

Z pomocą Modo uda nam się w szybkim czasie i intuicyjnym środowisku stworzyć realistyczne odzwierciedlenie wektorowego konceptu. Kolejno należy skoncentrować się na wymodelowaniu właściwych elementów naszej kompozycji – osobno postaci, czapki, puszek ze sprayem, deskorolki, etc. W ten sposób będziemy w stanie niezwykle precyzyjnie ustalić wzajemne relacje i położenie obiektów. W każdej chwili będziemy też mogli zdecydować się na zmianę tych ustawień wedle uznania.

5

PRACA Z ZBRUSH

Wszystkie aplikacje 3D rządzą się podobnymi prawami i jeśli nauczysz się dobrze obsługi jednej z nich, będziesz mógł łatwo zrozumieć mechanizmy działania innych. Jednak specyficzne aplikacje jedne zadania realizują lepiej, inne gorzej. W naszym procesie wykorzystamy dlatego miedzy innymi program ZBrush, ponieważ jest to bezkonkurencyjna aplikacja do uzyskiwania najlepszej jakości rzeźby 3D.

Z pomocą ZBrusha wymodelujemy część elementów naszej ilustracji. Narzędzia rzeźbienia znajdziesz też w innych aplikacjach np. w Cinema 4D, jednak ZBrush w naszej ocenie jest w tym bezkonkurencyjny. W przypadku, gdy będziemy mieli do wykonania pofałdowany materiał bluzy naszego bohatera – praca w ZBrush okaże się najbardziej wydajna, ale także nada naszej postaci niepowtarzalnej plastyki i realizmu.

6

Następny etap naszej pracy to postprodukcja w programie Adobe Photoshop – co prawda moglibyśmy popracować jeszcze z teksturą bezpośrednio w Modo, jednak wykonanie tekstur oraz całej postprodukcji w Photoshopie pozwoli nam pracować szybciej i daje zdecydowanie więcej możliwości. Finalny still, który uzyskaliśmy podczas całego procesu prezentujemy poniżej a jego szczegółowe omówienie w formie obszernego materiału wideo znajdziesz w Kursie Kreacje 3D w Modo.

Serdecznie pozdrawiam,
Grzegorz Róg