Jak wiecie z naszego kursu projektowania opakowań, każdy projekt powinien być skierowany w odpowiedni sposób do konkretnej grupy docelowej. Wesoła typografia i kolorowe obrazki będą odpowiednie dla młodszych odbiorców, a na bardziej poważne elementy zwrócą uwagę dorośli. Wystarczy, krótka wycieczka między półkami sklepowymi, aby bez wczytywania się w teksty określić, który produkt skierowany jest dla kogo. Z kolei, aby dowiedzieć się z jakim produktem mamy do czynienia, wystarczy szybki rzut okiem na główną typografię i po przeczytaniu nazwy produktu już wiemy czy jest to herbata czy mięta.

W związku z powyższym warto postawić sobie pytanie: czy warto obładować projekt dużą ilością kolorowej grafiki, komunikatów i tekstów? Czy wśród wielu kolorowych przeładowanych grafiką opakowań, prosty, minimalistyczny projekt mógłby się wyróżnić? Według mnie odpowiedź brzmi: TAK! Proste wzory mają ogromną szanse wybicia się z pośród ogromnej gamy fototrysków, dzięki kontrastowi jaki wprowadzają swoją prostotą.

Potencjalny odbiorca w pierwszej chwili zwraca uwagę tylko na kilka głównych informacji zamieszczonych na opakowaniu. I z tą wiedzą warto pokusić się o oszczędny w grafikę projekt. Zrezygnujmy ze zdjęć i malowanych cyfrowo wizualizacji produktów. Spróbujcie postawić na ładną typografią i proste elementy graficzne nawiązujące do produktu znajdującego się w opakowaniu. Rezultaty mogą byś świetne:

minimal_pack_1

minimal_coffee

Bardzo dobry efekt wizualny możemy uzyskać przy całkowitym zrezygnowaniu z ilustracji, ale pod warunkiem, że dużo bardziej przyłożymy się do typografii. W takim przypadku to na kształcie liter spoczywa cały przekaz, charakter, emocje i wstrzelenie się w odpowiednią grupę docelową. Da się zrobić, a przykładowe prace jakie znalazłem w sieci są niesamowite. Bardzo przypadł mi do gustu projekt opakowań soków jaki możecie zauważyć poniżej. Duży napis „Juice”, aby odbiorca od razu wiedział jaki produkt ma przed sobą, kolor, który daje nam informacje o jakim smaku jest dany sok, oraz dodatkowe informacje przedstawione przy pomocy lekkiej typografii. Projekty etykiet piwnych są również ciekawym przykładem wzorów opartych wyłącznie o typografię.

minimal_juice

minimal_beer

W naszym kraju jeszcze trudno o minimalistyczne wzory, chyba głównie z uwagi na klientów, którzy nie są zbyt skłonni do wdrażania takich rozwiązań. Ale możemy znaleźć już klika minimalistycznych opakowań polskich marek, które są oszczędne w grafikę. Tworzą one bardzo wysoki kontrast między prostotą, a rozbudowanymi grafikami, co udowadnia, że minimalizm ma ogromne szanse się wyróżniać. Marka „Łowicz” postawiła właśnie na minimalizm, a projekty bardzo prostych etykiet zostały wykonane przez studio „Czteryczwarte” z Warszawy:

minimal_lowicz

Na koniec kilka behancowych inspiracji:

Zachęcam Was też do przeczytania wpisu o minimalistycznych plakatach:

Minimalizm w Projektowaniu – Inspirujące Plakaty

Zapraszam również do zapoznania się z opisem naszego kursu Projektowania Opakowań:

http://eduweb.pl/kursy/grafika/projektowanie-graficzne-tworzenie-opakowan.html

Pozdrawiam Was,

Michał Wedlechowicz