Otrzymując brief od klienta większość grafików czy web designerów nie jest w pełni zadowolonych. Ogólnikowe określenia, brak znajomości narzędzi czy branży przez klienta, stwierdzenia takie jak „żeby było czytelnie/estetycznie/z efektem WOW!” to zmora, przez którą mailowanie i ustalanie szczegółów ciągnie się w nieskończoność, a wykonawcę zlecenia i tak czeka na ogół potem kilka poprawek. Każde narzędzie, które może usprawnić proces od otrzymania briefu do realizacji zgodnej z wytycznymi klienta, jest na wagę złota – a okazuje się, że jednym z nich może być stworzenie przejrzystego moodboardu.

Jeżeli znasz pojęcie moodboardu – prawdopodobnie kojarzy Ci się ono z projektowaniem wnętrz, doborem kolorystyki pomieszczenia lub jego dekoracji, lub ewentualnie z inspirującymi tablicami na Pintereście. Okazuje się jednak, że moodboardy to doskonałe narzędzie do pracy grafika lub web designera, a także do współpracy z klientem.

Moodboard w codziennej pracy

Temat wykorzystania moodboardów w codziennej pracy opisuje szeroko w swoim kursie Wydajna praca freelancera – narzędzia i skuteczne techniki Tomasz Biskup. W tym artykule poruszymy ten temat, by pokazać, jak niewielkim nakładem pracy zwiększyć wydajność realizacji projektów oraz zaoszczędzić sobie dużej ilości poprawek, wprowadzanych przez klienta.

Proces tworzenia moodboardu  

O ile tworzenie moodboardu związanego z projektowaniem wnętrz kojarzy się na ogół z dużym kolażem, składającym się ze skrawków materiału lub wycinków z gazet – w pracy grafika czy web designera proces ten może wyglądać zupełnie inaczej. Od określenia stylu, w jakim ma być wykonane zlecenie, przez skojarzenia, jakie ma nasuwać projekt, aż po przykładowe realizacje, wykorzystane przyciski, nagłówki, fonty czy kolorystykę – możliwości zastosowania moodboardu są nieograniczone. Do wykonania moodboardu możesz wykorzystać Evernote, Pocket, mniej popularną Creonomy Board, lub jakąkolwiek inną stronę lub narzędzie, do którego wygodny dostęp będziesz mieć Ty i Twój klient.

Korzyści płynące ze stosowania moodboardów

Po pierwsze i najważniejsze – to wygodny i szybki sposób na to, by niewielkim nakładem Twojej pracy upewnić się, że Ty i Twój klient macie podobną wizję realizacji danego projektu. Zamiast przygotowywać szkic i czekać na feedback – możesz zgromadzić inspiracje, podobne materiały i stworzyć moodboard, by przedstawić swój zamysł stworzenia projektu i dowiedzieć się, czy jest on spójny z tym, jak widział to klient.

Drugim powodem jest to, że moodboard może stanowić doskonałe rozwiązanie dla blokady twórczej. Jeżeli czujesz, że to nie jest Twój dzień, nie masz żadnego pomysłu a wiesz, że musisz rozpocząć projekt – przeglądanie i gromadzenie w jednym miejscu inspirujących materiałów może sprawić, że odzyskasz motywację do pracy i przyjdzie Ci do głowy wiele nowych rozwiązań.

Po trzecie – stworzenie moodboardu może dać Ci pogląd na to, czy idziesz w dobrym kierunku. Lepiej jest na etapie wstępnym, przed rozpoczęciem pracy, przekonać się, że elementy, które Cię inspirowały nie współgrają ze sobą – bo da Ci to więcej czasu na eksperymentowanie z innymi możliwościami.

A jak może wyglądać realizacja moodboardu? Znaleźliśmy dla Was trzy przykłady tablic inspiracji przygotowanych do stworzenia projektu strony internetowej. Od wyboru i zestawienia fontów, przez krótki opis, dopasowanie tła, styl obrazków, które będą obecne na stronie – te moodboardy dobrze oddają styl, w jakim będzie utrzymana witryna i z pewnością ułatwiły pracę zarówno grafikowi, jak i klientowi.

https://s3.amazonaws.com/viget.com/legacy/uploads/image/moodboards/ficly-lrg.jpg

https://webtoolsuw.files.wordpress.com/2010/05/3726209741_2fa72ef5e6_o.jpg