Błędy w publikacjach przeznaczonych do druku to częsty problem dla grafików, zwłaszcza dla tych początkujących. Ale i doświadczonym DTPowcom zdarza się o czymś zapomnieć i coś przeoczyć. Bardzo często o pomyłce dowiadujemy się gdy jest już za późno, materiał poszedł do druku, a co gorsza gdy został już wydrukowany. Dopiero na finalnym wydruku widać tak zwane „wtopy” – niezgodność wydruku z zaakceptowanym wzorem.

Zdarza się. Nawet wysoce uzdolniony grafik jest tylko człowiekiem i może się pomylić. Pośpiech, dużo projektów, nadgodziny i złowrogi „deadline” (za który odpowiedzialność ponosi klient, ponieważ przypomniało mu się o potrzebie nowej kampanii reklamowej na godzinę przed wdrożeniem nowego produktu na rynek). Grafik zapomni sprawdzić atrybuty obiektów, nie rzuci okiem na podgląd nadruku, wyeksportuje PDF bez sprawdzenia go w Acrobacie i o błąd nietrudno.

Spróbujmy wyobrazić sobie, że projektujemy plakat reklamowy. Pracujemy w aplikacji Adobe inDesign. Tworzymy nowy dokument, ustawiamy spad, profil ICC, rozmiar… Zaciągamy do projektu bitmapy z Photoshopa, kilka wektorów z Illustratora, teksty, dodajemy efekty rozmycia, efekt dropshadow – nie ograniczamy się. Umieszczamy ramkę i wypełniamy ją czarnym kolorem (100%black) z palety Próbki (swatches). Następnie w takiej ramce umieszczamy np biały tekst. Plakat gotowy:

poster

Klient zaakceptował wzór. Generujemy PDF i wysyłamy do drukarni. Klient płaci za projekt, a my jedziemy na zasłużony urlop :) Niestety po pewnym czasie otrzymujemy od klienta nieprzyjemny mail z informacją, że wydruk wygląda tragicznie, na czarnych elementach są dziwne plamy i wszystko jest do wyrzucenia. Pozostaje odpowiedzieć sobie na pytanie co poszło nie tak. Błędny fragment wydruku wygląda następująco (zaznaczone strzałkami):

error

Gdy w projekcie znajdują się kolorowe elementy zachodzące na siebie, obiekty ułożone wyżej wycinają białe tło w kolorowych obiektach znajdujących się pod spodem. Dzieje się tak w celu zapobiegania zmieszaniu się kolorów. Przykład poniżej:

bez_nadruku

Dlaczego więc w naszym projekcie czarny obiekt zmieszał się z kolorami znajdującymi się pod nim? Stało się tak, ponieważ czarny kolor (100% black) dostępny w panelu Próbki (swatches) w aplikacji Adobe inDesign ma domyślnie włączony atrybut OVERPRINT. Jest to opcja która dodatkowo nadrukowuje kolor czarny na obiekty znajdujące się niżej mieszając je ze sobą. Działa to dokładnie tak samo jak tryb mieszania Mnożenie (multiply). Dzięki temu obiekty nadrukowane na siebie wyglądają tak:

z_nadrukiem

Jak sprawdzić w inDesignie czy czarne elementy projektu są nadrukowane? Tryb OVERPRINT PREVIEW czyli „podgląd nadruku” nic nam nie da jeśli mamy ustawiony domyślny, głęboki wygląd czerni. Dlatego należy przejść do preferencji aplikacji Adobe inDesign, następnie w zakładce „Wygląd czerni” należy przestawić wyświetlanie czerni na ekranie na: „Wyświetlaj dokładnie wszystkie czernie”:

wyglad_czerni

Potem w menu głównym wystarczy wybrać „Widok” (Veiw), a następnie przestawić się na tryb „Podglądu nadruku” (Overprint Preview) – w tym trybie dostrzeżemy czarne, nadrukowane elementy z włączoną opcją Overprint. Możemy też po prostu wyeksportować PDFa przygotowanego do druku. Otwierając go w aplikacji Acrobat Pro również zauważymy ewentualne nadrukowania.

Ok, wiemy już, które elementy są nadrukowane. Jak teraz wyłączyć atrybut overprint? W przypadku obiektów wypełnionych czarnym kolorem (100% balck) z panelu swatches, który domyślnie ma włączoną opcję overprint, należy ponownie przejść do zakładki „Wygląd czerni” w preferencjach aplikacji inDesign, a następnie wyłączyć checkbox „Nadruk próbki [czarny] 100%:

nadruk_swatcha

W przypadku innych, kolorowych obiektów graficznych możemy ręcznie nadać im atrybut nadruku lub go wyłączyć w panelu „Atrybuty” (Attributes) lub też nadać im po prostu tryb mieszania „Mnożenie” (Multiply) :

atrybuty

Podsumowując:

  • W związku z powyższym, aby uniknąć niechcianych nadrukowań czarnego koloru na inne kolorowe obiekty, należy przyswoić sobie klika podstawowych prawd:
  • Czarny kolor (100% black) z panelu „Próbki” ma domyślnie włączoną opcje nadruku i nie wycina obiektów graficznych znajdujących się pod nim.
  • Aby sprawdzić, które obiekty są nadrukowane, wystarczy wejść w tryb „Podgląd nadruku”. Aby sprawdzić nadrukowanie czarnych obiektów, przed włączeniem trybu podglądu, należy włączyć „dokładne wyświetlanie czerni” w preferencjach aplikacji Adobe inDesign.
  • Drobne czarne teksty powinny mieć włączony atrybut nadruku, aby nie wycinały białego tła pod spodem.
  • Duże czarne powierzchnie najlepiej wypełniać tak zwaną „głęboką czernią” czyli składowymi w przykładowej konfiguracji: C-30%, M-50%, Y-70%, K-100%.
  •  w końcu eksport do PDFa ze standardem PDF/X-1a:2001 (jeśli drukarnia nie zaleci inaczej).

 

Na koniec pamiętajmy, że pośpiech nigdy nie popłaca. Zawsze przed wysłaniem pracy do druku sprawdźmy dokładnie plik czy to z poziomu inDesigna czy w aplikacji Acrobat pro. Zobaczmy jak wyglądają poszczególne rozbarwienia w CMYKu za pomocą  „Podglądu rozbarwień” i  sprawdźmy też atrybuty obiektów. O dokładnym i wnikliwym sprawdzaniu plików przeznaczonych do druku możecie dowiedzieć się z naszego kursu Adobe InDesign – Techniki zaawansowane: http://eduweb.pl/kursy/indesign/indesign-techniki-zaawansowane.html

Pozdrawiam i do usłyszenia! :)

Michał Wedlechowicz

  • Dzięki za artykuł!
    Wiedza w najczystszej postaci :)
    Następnym razem może ominie mnie kłótnia z działem DTP… ;)

  • Świetny artykuł !!

  • Dzięki za artykuł:), bardzo pomocny!