Witajcie. W tym wpisie chciałbym poruszyć temat typografii. Zwykle powtarzam, że dobra typografia to 90% sukcesu w projektowaniu graficznym. Więc w związku z tym przygotowałem krótkie zestawienie zasad związanych z typografią i dobieraniem fontów do projektowanych przez Was publikacji. Mam także dobrą wiadomość – na eduweb.pl pojawił się cały obszerny kurs, dotyczący dobrych praktyk projektowania graficznego, gdzie dużą część poświęcamy także typografii – Kurs Projektowanie Graficzne – Typografia.

Pierwsza istotna kwestia związana z typografią o jakiej chciałbym dziś powiedzieć brzmi w skrócie:

Bez nazwy-1

Używanie dwóch bardzo odmiennych krojów pisma bazując na krojach szeryfowych i bezszeryfowych może zlikwidować nudnie wyglądający skład tekstu i stworzyć bardziej interesującą i zachęcającą typografię. Oczywiście powinniśmy dobierać kroje trzymając się pewnych zasad, ale o nich też za chwilę. Tutaj dodam tylko, że stosując naprzemiennie dwa rodzaje fontów należy konsekwentnie przypisać jeden font do nagłówków, a drugi na przykład do głównego tekstu czyli do tak zwanego body. Dzięki temu uzyskamy swojego rodzaju hierarchię, a nagłówki zostaną wyraźnie oddzielone od reszty składu.

Następna, bardzo istotna zasada brzmi:

3

To prawda. Nigdy nie stosuj w jednym dokumencie dwóch różnych fontów, które jednak są do siebie podobne. Wiąże się to z nieprofesjonalnym wyglądem Twojego składu. Lepiej jeśli kroje będą ewidentnie od siebie różne i na pierwszy rzut oka będą odróżniały przykładowo nagłówki od tekstu dziełowego czy od podtytułów.

Trzecia w tym wpisie zasada brzmi:

4

Wysoki kontrast kolorystyczny między tłem a tekstem ułatwia czytanie i sprawia, że skład jest przejrzysty i łatwy w odbiorze. Dlatego staraj się utrzymać wysoki kontrast, ostrożnie dobierając kolory dla tekstu i tła. Para kolorów o najwyższym kontraście to oczywiście biel i czerń, ale jeśli musisz użyć innych kolorów to pamiętaj, aby nie były to podobne do siebie barwy np (niebieski i zielony, lub żółty i pomarańczowy).

Przejdźmy do czwartej zasady:

5

Jeśli Twoja publikacja lub dokument ma bardziej poważny i oficjalny charakter to użyjesz oczywiście bardziej eleganckich krojów z rodziny fontów szeryfowych. Błędem natomiast było by dołożenie do tej publikacji jeszcze jednego, bardziej wesołego kroju liter lub/i fontu o mniej oficjalnym charakterze.

Zasada numer pięć:

6

Kolejna typograficzna prawda: im więcej krojów pisma użyjesz tym gorzej dla Twojego projektu. Możesz łączyć maksymalnie dwa kroje, ewentualnie trzy jeśli musisz. Ja staram się składać swoje materiały przy pomocy jednego kroju zmieniając tylko jego style (np pogrubienie czy kursywa), ale żeby publikacja nie wyglądała nudno dokładam jeszcze jeden krój, który oczywiście będzie pasował i utrzymywał charakter publikacji.

Kolejna podstawowa zasada w typografii brzmi:

7

Czyli dokładnie to o czym napisałem wyżej. Warto sobie ułatwiać życie, więc jeśli nie jesteś pewien jakiego fontu użyć jako drugiego to możesz po prostu wykorzystać klika stylów tego samego kroju czyli na przykład kursywę i pogrubienie.

Przedostatnia zasada w tym wpisie to:

8

Oto kolejna prawda, której pominąć nie można. Jeśli celowo użyłeś w swoim projekcie fontów rodem z westernu by stworzyć staro-amerykański klimat, to zepsujesz cały efekt dobierając do tego nowoczesny, bezszeryfowy krój. Pamiętaj, że musisz utrzymać spójny charakter i jednolity nastrój Twojego składu, więc dobieraj kroje z takich samych epok czasowych jeśli chcesz stworzyć nieco oldschoolowy klimat.

Ostatnia zasada na dziś brzmi:

9

Istnieje wiele fontów, które się zestarzały. Są też i takie takie, które są po prostu nieładne. Na przykład owiany złą sławą „Comic Sans” jest fontem, który jest zwyczajnie brzydki i absolutnie nie warto go stosować. Font o nazwie „Lobster” jest z kolei bardzo ładny, ale wykorzystywany jest tak często że mnie potrafił się już znudzić. Więc ja staram się go nie używać. Dość elegancki krój „Monotype Corsiva” też ma już swoje lata, a mimo tego, że do brzydkich raczej bym go nie zaliczył to lepiej omijać go z daleka.

Tworząc powyższą listę podstawowych zasad dobierania fontów, oparłem się o infografikę, która w podobny sposób przedstawia zestawione reguły: http://www.joustmultimedia.com/blog/post/the-art-of-combining-fonts

W tym wpisie to wszystko. Na koniec dodam, że o typografię należy dbać ponieważ nie tylko znacząco wpływa na sukces projektu, ale jak mówił John Warnock jeden z założycieli Adobe „dobra typografia to coś co każdy widzi, ale nie każdy dostrzega”.

Pozdrawiam

Michał Wedlechowicz

  • Świetny wpis, oby jak najwięcej takich! :) jak będzie się nazywał kurs, w której ten temat będzie obszernie omawiany? Nie widzę go w kursach w przygotowaniu, a nie ukrywam, że chętnie bym go przerobił

  • Warto dodać, że odpowiednie zestawienie fontów może zastąpić grafikę w projekcie.

  • Czy wiadomo kiedy będzie kurs wspomniany na wstępie? Jestem pewien, że będzie to jeden z hitów eduweb.

  • Tak jak pisze Rafał, dobry dobór fontów potrafi zastąpić grafikę, co jest bardzo ważne bo w dzisiejszych trendach to grafiki jest co raz mniej.

  • Super porady, jednak cały czas typografia i dobór fontów jest bardzo wielkim problemem, fajnie skorzystać z rad doświadczonych … Dziękuję.

  • Tak jak powyżej kiedy będzie dostępne szkolenie?

  • Warto wspomnieć o świetle miedzy literkami. Często fonty zaprojektowane przez kogoś mają złe odstępy. Jest to ważne w obszerniejszych pracach i grafikach, gdzie takie rzeczy kują w oczy. Często na plakatach zapowiadających filmy w kinie jedno słowo wygląda jak 3.

  • Takiej wiedzy brakuje osobom, które nie kończyły kierunkowej szkoły. Dobrze wiedzieć, że będzie dostępny kurs.