Connect. Discover. Inspire. Pod takim szyldem odbyła się coroczna konferencja Adobe MAX 2009. Nokia Theater w Los Angeles wypełnili entuzjaści nowych technologi, głodni wiedzy o najnowszych rozwiązaniach ze stajni Adobe. MAX Conference to największa branżowa impreza tego typu, zwyczajowo organizowana kilka miesięcy przed premierą kolejnej odsłony pakietu Creative Suite. I tym razem nie zabrakło ciekawych prezentacji i warsztatów, wśród których największe emocje wywoływały oczywiście te ze skrótem CS5.

A zatem, co nowego w CS5? Możliwości Flasha oraz Photoshopa opiszę szczegółowo w kolejnym poście. O ile poprzednia odsłona Flasha była prawdziwą rewolucją w związku z wprowadzeniem nowego modelu animacji, panelu Motion Editor, a także narzędzi 3D, wersja opatrzona numerkiem CS5 to w zasadzie dopracowanie tego, co już dawno powinno znaleźć się we Flashu, a do tej pory tylko nas irytowało (np. obsługa tesktu czy panel Actions). Jak już wspomniałem – więcej informacji w kolejnym poście. Ogólnie można powiedzieć, że ta odsłona Flasha to raczej ukłon w stronę programistów, niż animatorów.

Jak się okazuje, na Adobe MAX coś innego było główną atrakcją. Jak się można było spodziewać, naczelne miejsce zajęła adaptacja technologii Flash do rozwiązań „cross-platform”, to jest przystosowanie Flash’owych aplikacji do pracy na urządzeniach mobilnych jak palmtopy, telefony komórkowe czy smartphone’y a nawet telewizory czy aparaty fotograficzne. W najnowszej odsłonie Flasha CS5 będziemy mogli między innymi przygotowywać aplikacje na iPhone! Zapowiedziana na MAXie nowa odsłona Flash Playera, opatrzona cyferką 10.1, ma zapewnić obsługę zaawansowanych funkcji wbudowanych w urządzenia mobilne. Adobe planuje wypuścić tą wersję pluginu jeszcze w pierwszym kwartale 2010, a jej możliwości to przykładowo:

  • Obsługa interfejsu Multitouch. Chodzi oczywiście o funkcje ekranów dotykowych, które znacie na przykład z iPhone. Dzięki specjalnym bibliotekom będziemy mogli w prosty sposób zaprogramować zachowanie aplikacji w momencie, gdy użytkownik wykonuje jakiś gest na ekranie dotykowym.
  • Orientacja ekranu oraz dostęp do innych urządzeń wbudowanych w smartphone’a, jak na przykład aparat czy mikrofon
  • Bardziej zaawansowane funkcje, jak streaming video po protokole http czy możliwość tworzenia aplikacji p2p

Jeśli ktokolwiek z Was projektował kiedyś aplikacje na urządzenia mobilne w technologii Flash Lite, wiecie doskonale, że ogromną barierą jest wydajność współczesnych urządzeń przenośnych. O ile w komputerach stacjonarnych czy laptopach mamy teraz pamięć RAM liczoną w gigabajtach, w telefonach często instalowane jest kilkanaście czy kilkadziesiąt MB. Jako że tego typu aplikacje są dosyć pamięciożerne, znacznie spada ich wydajność. Adobe ogłosiło, że w kolejnej wersji pluginu udało się o 50% zmniejszyć konieczność wykorzystania pamięci! Prowadzący spotkanie trafnie skomentował ten ficzer jako „Big step for a flashkind”.

Obserwując działania Adobe na tym polu, wyraźnie widać, w którą stronę zmierza świat nowych rozwiązań oraz integracja platformy Flash. W najbliższym czasie będę starał się zainteresować Was nowymi rozwiązaniami w tym zakresie, jako że już od ponad dwóch lat, jak wiecie, bacznie śledzę rozwój tej technologii.

Smakowity kąsek dla developerów to zapowiedź AIR 2.0, którego podstawowe udogodnienia to między innymi:

  • Obsługa mikrofonu
  • Dostęp do lokalnych plików (Na konferencji zaprezentowano przykładową aplikację a’la spotlight, błyskawicznie przeszukującą zawartość dysku)
  • Wsparcie dla USB 2.0, czyli po prostu wykrywanie urządzeń USB (przykładowo, wyświetlenie zawartości pen drive’a)
  • Współpraca z natywnymi aplikacjami i opcje multi-gaming

Wyraźnie ulepszono także wydajność aplikacji Flash, optymalizując również ilość pamięci RAM zajmowanej przez aplikację. Ciekawostką była prezentacja płynnego materiału video przygotowanego w HD na telewizorze z interfejsem Flash. Pokazano także nowe możliwości Media Video Framework, w którym można teraz nakładać napisy, a nawet inne filmy Flasha na wyświetlane video.

Adobe nie zapowiedziało dokładnej daty premiery pakietu CS5, jednak wszystko wskazuje na to, że zgodnie z 24 miesięcznym cyklem, oprogramowanie zostanie wydane w okolicach kwietnia 2010.

Więcej informacji a także zapis fragmentów konferencji na http://max.adobe.com/

Ze swojej strony mogę powiedzieć, że przygotowuję serię materiałów na eduweb.pl, które pozwolą Wam zmienić podejście do projektowania oraz do możliwości, jakie niesie ze sobą platforma Flash. Więcej szczegółów w kolejnych postach! :-)