Business woman working at the office. She uses generic design laptop, smartphone.film effect.

Sposoby na budowanie własnej marki w internecie

Gdy pracujesz na etacie, znajdowanie klientów czy dbanie o wizerunek marki nie należy do Twoich obowiązków. Dostajesz odgórnie narzucone zadania do wykonania i często, jako podwykonawca, nie masz nawet kontaktu z klientem. Jest to pod wieloma względami wygodne – przygotowujesz stronę internetową, zestaw grafik czy aplikację, a to, co później się z nimi dzieje, nie jest Twoim problemem. Nie musisz martwić się tym, jak skutecznie rozreklamować firmę, czy jak zbudować pozytywny jej wizerunek w oczach klienta. W momencie gdy przechodzisz na freelance, musisz zacząć wykonywać kilka dodatkowych zawodów oprócz tego wyuczonego – stajesz się swoim własnym PRowcem,  negocjatorem, zajmujesz się marketingiem, tworzeniem wizerunku, pozyskiwaniem nowych klientów…

Oczywiście Twoją główną reklamą powinno być Twoje portfolio, w którym prezentujesz swoje najbardziej udane czy prestiżowe projekty, a w sytuacji, gdy dopiero zaczynasz pracę – przykładowe wizualizacje pokazujące w czym się specjalizujesz. Masz do wyboru kilka dróg zaprezentowania potencjalnemu przyszłemu klientowi swoich możliwości i każda z nich posiada inne zalety. Możesz oczywiście pozostawić wszystko przypadkowi i liczyć na polecenia od zadowolonych klientów, ale w ten sposób bardzo ograniczasz sobie grono osób, do których możesz dotrzeć i które mogą być zainteresowane Twoimi usługami.

Strona internetowa dla freelancera

Strona internetowa jest jedną z najbardziej podstawowych i najczęściej polecanych dróg dotarcia do przyszłego klienta. Nawet prosta witryna sprawia, że Twoja działalność nabiera dużo bardziej profesjonalnego charakteru, warto więc poświęcić nieco czasu na jak najlepsze jej dopracowanie. Niezależnie od tego czy kodujesz, jesteś grafikiem czy przygotowujesz aplikacje – ciekawie i estetycznie przygotowana strona internetowa zapewni to, że będziesz wydawał się klientowi znacznie bardziej wiarygodny. Postaraj się śledzić najnowsze trendy, ale nie przesadzaj z rozbudowaniem witryny. Powinna być przejrzysta i zawierać tylko tyle informacji, ile jest niezbędnych. Prawdopodobnie w swojej pracy nie zajmujesz się kompleksowo jednocześnie tworzeniem kodu, pisaniem treści, grafiką czy animacjami, dlatego warto poprosić o pomoc specjalistów. Jest to inwestycja która z pewnością Ci się opłaci.

Zastanów się też, do kogo chcesz kierować swoje usługi i w jakim kierunku chcesz się specjalizować. To również doskonały moment by dokładnie określić swój styl – jeżeli klient po wejściu na Twoją stronę uzna, że trafia ona w jego poczucie estetyki czy gust, będzie bardziej zainteresowany Twoimi projektami i pokażesz mu, że z pewnością dobrze zrozumiesz jego wymagania. Czy chcesz dotrzeć do dużych firm, kreatywnych freelancerów, niewielkich działalności gospodarczych? Czy preferujesz luźny kontakt z klientem i kilka mniejszych projektów, a może chcesz nastawić się na jeden kompleksowy, lukratywny kontrakt? Napisz nieco o sobie, skupiając się na najpotrzebniejszych informacjach i opisz dokładnie czym się zajmujesz, a potem wybierz swoje realizacje, które dobrze obrazują Twoją wizję. Nie staraj się uchodzić za specjalistę w każdej dziedzinie, a raczej postaw na te elementy, które są Twoimi atutami. Pamiętaj też o skutecznym pozycjonowaniu – jeżeli nie zajmujesz się tym na co dzień, zatrudnij osobę, która sprawi, że potencjalny klient będzie miał szansę znaleźć Twoją witrynę szukając kompetentnego specjalisty.

Middle age woman working on her blog

Blog freelancera, czyli łączenie przyjemnego z pożytecznym

Jeżeli masz lekkie pióro, nieco czasu wolnego i ciekawy pomysł na własną markę, dobrym rozwiązaniem może być dla Ciebie prowadzenie bloga. Taka działalność już od dawna jest domeną kreatywnych freelancerów, którzy chcą jednocześnie przedstawić swoje projekty, a także dotrzeć do specyficznej grupy docelowej. W ten sposób budujesz dużo bardziej osobistą więź z czytelnikami i potencjalnymi klientami, zyskujesz ich zaufanie i pozwalasz się poznać nie tylko od strony stricte profesjonalnej.

Przemyśl dobrze o czym chciałbyś pisać – może masz ochotę robić cotygodniowe zestawienia inspirujących portali i wpisów, a w międzyczasie przeplatać to z własnymi realizacjami? Może chcesz przedstawić się jako kreatywny i zmotywowany przedsiębiorca, pisząc o rozwoju osobistym lub o tym, jak rozpocząć własną działalność przedstawiając siebie jako przykład? Warto spędzić nieco czasu na researchu by zobaczyć, w jaki sposób inni blogerzy łączą prezentację swojego portfolio z różnorodnymi pomysłami na tworzenie niepowtarzalnych, ciekawych treści. Możesz mieć pewność, że zdobywając grono wiernych czytelników, w momencie gdy będą szukali grafika czy programisty, pomyślą o Tobie.

social media concept - like, share, follow word cloud on a vintage blackboard with a cup of coffee

Social media ninja

Coraz więcej przedsiębiorców docenia ogromny potencjał jaki tkwi w social mediach. Towarzysząc klientom na co dzień na ich feedzie – na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy nawet Snapchacie – poprzez minimalny wkład finansowy możesz zyskać naprawdę szerokie grono odbiorców. W roku 2016 liczba polskich użytkowników Facebooka przekroczyła 14 milionów, a 10 milionów z nich używa portalu lub aplikacji codziennie. 11 milionów użytkowników korzysta z niego na aplikacjach mobilnych, zatem zarówno posty ich znajomych, jak i reklamy czy strony ulubionych firm towarzyszą im w drodze do pracy czy w podróży.

30% użytkowników deklaruje, że korzysta z Facebooka by znaleźć konkretne produkty czy usługi, więc prawie 1/3 osób przyznaje wprost, że oczekuje tam… reklam. Korzystając z menadżera reklam możesz bardzo dokładnie określić swoją grupę docelową, a te narzędzia z miesiąca na miesiąc stają się coraz bardziej rozbudowane i szczegółowe. Możesz też analizować jakich wpisów czy materiałów Twoi odbiorcy poszukują i jaki jest ich odzew na konkretne treści. Jeżeli oprócz tego posiadasz gotowe materiały, wpisy czy zdjęcia – prowadzenie fanpage zajmie Ci naprawdę mało czasu, a obecnie zrezygnowanie z tak wygodnego środka przekazu mija się z celem. Jeżeli czujesz, że nie znasz jednak jeszcze wszystkich rozbudowanych możliwości jakie daje Facebook – może zainteresujesz się naszymi kursami poruszającymi tematykę tego największego portalu społecznościowego.

W przypadku innych social media, takich jak Instagram czy Snapchat – tutaj również pojawiają się coraz bardziej rozbudowane możliwości reklamy. Możliwości stworzenia swojego portfolio i kreatywnej reklamy w taki sposób są praktycznie nieograniczone, a klient na pewno doceni Twoją pomysłowość.

Portale specjalistyczne

Oprócz tego istnieje wiele witryn dla programistów czy grafików, gdzie można zaprezentować swoje prace – niektóre z nich przedstawiliśmy w poprzednich artykułach. Możesz brać udział w konkursach z ludźmi z całego świata, by dotrzeć do możliwie najszerszej publiki, lub po prostu prezentować swoje możliwości oraz szukać inspiracji.

Pamiętaj, że klient docenia nie tylko to, że jesteś dobrym specjalistą, ale również to, czy potrafisz zachęcić go i przekazać, że to właśnie Ty najlepiej sprawdzisz się w przypadku realizacji jego zlecenia – a jeżeli nie umiesz ciekawie przedstawić własnej działalności, może mieć wątpliwości, czy wykonanie jego projektu zostanie zauważone.

żródło: http://www.thefullagenda.com/

źródło: http://www.thefullagenda.com/

Dodatkowe materiały:

Warto sprawdzić cały kurs Pawła Tkaczyka, Budowanie Marki – Promocja w Sieci:
http://eduweb.pl/kursy/marketing/budowanie-marki-marketing-w-sieci.html
oraz rozszerzyć te informacje o Warsztat, w którym koncentrujemy się na marce Freelancera:
http://eduweb.pl/live/budowanie-marki-dla-freelancerow

autor: Katarzyna Gawryś