Fotografia i Photoshop

Kreatywne wizytówki i identyfikacja wizualna

W tym wpisie poruszymy kwestię małego akcydensu znanego nam pod hasłem „wizytówka”. A konkretnie zastanowimy się co powinien zrobić projektant, aby na małym kartoniku…

W tym wpisie poruszymy kwestię małego akcydensu znanego nam pod hasłem „wizytówka”. A konkretnie zastanowimy się co powinien zrobić projektant, aby na małym kartoniku (lub innym podłożu) stworzyć takie formy, które między innymi zapadną w pamięć potencjalnego odbiorcy.

Zacznijmy od tego czym jest w ogóle wizytówka. Zazwyczaj jest to prostokątny kartonik z zadrukowaną treścią w postaci danych kontaktowych i służy do nawiązywania znajomości głównie biznesowych. Pierwszy raz pojawiła się w Chinach w XV wieku. Chińscy urzędnicy mieli obowiązek legitymowania się małym kawałkiem papieru, na którym znajdowało się imię, nazwisko oraz funkcja. W XVIII-wiecznej Francji posiadanie wizytówki było jednym z symboli wysokiego stanu i arystokracji. Dziś Wizytówka pełni między innymi funkcje reklamowe.

Obecnie standardową formę wizytówki znamy jako papierowy prostokąt o umownie przyjętych wymiarach 90/50 mm lub 85/55 mm, i również standardowo wypełnioną informacjami istotnymi dla jej adresata. Ale to co jest standardowe nie zawsze zapada w pamięć odbiorcy, a tym bardziej dziś, kiedy na rynku pojawiają się bardziej kreatywne rozwiązania oraz technologie.

Pracując w branży widziałem wiele wizytówek różnych osób/firm, klientów… I w zasadzie były to wizytówki niczym nie wyróżniające się jeśli chodzi o ich formę. Nawet lokalna drukarnia posiadająca plotery do wycinania, grawerowania, uszlachetniania druku i tworzenia przeróżnych kształtów nie była w stanie oczarować i zaskoczyć pomysłem na wizytówkę ograniczając się jedynie do papierowego prostokąta. Biorąc pod uwagę szeroko pojęty minimalizm, który staje się coraz bardziej modny w branży kreatywnej, wydaje się, że zwyczajny prostokąt z prostą, ładną typografią spełnia zadanie i wymagania estetyczne.

Ale przecież można iść o krok dalej i sprawić, aby wizytówka wyglądała na tyle prosto i jednocześnie kreatywnie, że zapadnie w pamięć potencjalnego jej odbiorcy. A przecież o to chodzi. Dlatego z pomocą przychodzą nam wcześniej wspomniane technologie czyli np plotery i wykrojniki tworzące przeróżne kształty i formy czy też metody uszlachetniania druku. Możemy też pomyśleć o podłożu. Czy koniecznie musi to być papier? Pewna piekarnia w Pakistanie wpadła na pomysł wykonania swojej wizytówki w formie jadalnego herbatnika z wygrawerowanymi informacjami kontaktowymi – Prosto i smacznie 😉

Inny przykład: Jedna z firm zajmujących się pozycjonowaniem stron w wynikach wyszukiwania stworzyła sobie wizytówkę w formie okna wyszukiwarki Google, gdzie adres ich strony jest na najwyższym miejscu. Zabawne wizytówki na pewno dłużej zostaną w pamięci. Projektując wizytówkę powinniśmy mimo wszystko pamiętać o kilku bardzo istotnych rzeczach: – CZYTELNOŚĆ – wizytówka to zazwyczaj mały format, dlatego powinniśmy dobrze przemyśleć rozmieszczenie i wielkość tekstu. Ograniczmy zawartość informacji do koniecznego minimum. – SPÓJNOŚĆ – projekt graficzny wizytówki musi być spójny z istniejącą identyfikacją wizualną firmy. Zachowajmy logo, kolorystykę, użyte fonty i kształty. -CHARAKTER – Projektując wizytówkę powinniśmy nawiązać do profilu działalności firmy i utrzymać jej charakter. -FORMAT – Bawiąc się kształtem czy formą warto zachować zbliżony rozmiar do standardowych, aby wizytówka mogła zmieścić się np w portfelu czy kieszeni marynarki.

Jeśli chcesz zachować obecne standardy w przypadku rozmiarów wizytówek, poniżej przedstawiam dwa najczęściej stosowane formaty. Są to 90/50mm oraz 85/55mm. Kolorem niebieskim zaznaczyłem finalne rozmiary netto wizytówek po sztancowaniu (wykrawaniu). 1

Podczas projektowania należy jednak pamiętać, aby „wyjechac” tłem poza rozmiar strony tworząc tzw spad. W przypadku wizytówek powiększamy background o 2 mm z każdej strony (zaznaczone na różowo). Dzięki temu unikniemy białych krawędzi na wizytówce podczas wykrawania w przypadku ewentualnego przesunięcia wykrojnika. Warto również zachować pewien margines tekstu lub innych istotnych elementów takich jak logo, aby nie znalazły się zbyt blisko linii ciecia. Ja odsuwam tekst od krawędzi na odległość 3 mm z każdej strony (zaznaczone na zielono).

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć zupełnie inny, własny, autorski kształt wizytówki. Musimy jednak pamiętać, ze wiąże się to z koniecznością produkcji nowego wykrojnika co może być kosztowne dla klienta.

To, jeśli chodzi o sprawy techniczne. Co, jeśli chcielibyśmy wykazać sie kreatywnością? Pozwoliłem sobie zamieścić poniżej kilka inspirujących przykładów znalezionych w sieci, które prezentują coś więcej i sprawiają, że wizytówka tak szybko nie wyląduje w koszu 🙂

Wizytówka szkółki karate w postaci stosu ceramicznych płytek, jakie karatecy często rozbijają jednym ciosem.

2 Wizytówka w postaci filmowego klapsa 🙂 3 Wizytówka trenera personalnego – zmusza do wysiłku 🙂 4 Niestandardowy kształt wizytówki Simona Wengera z NY, zajmującego się serwisem fortepianów. 5 Wizytówka lotniczej firmy kurierskiej. Przykład wizytówki do składania. 6 Wizytówka kliniki operacji plastycznych – nawiązująca do zabiegu powiększania piersi 🙂 7

Na zakończenie podam kilka linków, pod którymi znajdziesz zestawienie innych, ciekawie przygotowanych wizytówek:

http://www.boredpanda.com/creative-business-card-designs/

http://www.pinterest.com/mmartschenko/creative-business-cards/

http://www.hongkiat.com/blog/business-card-design-100-creative-examples-useful-tutorials-and-templates/

Życzę Ci równie ciekawych pomysłów oraz nieskończonych pokładów kreatywności 🙂

Pozdrawiam i do usłyszenia!
Michał Wedlechowicz 

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:

Powiązane artykuły

Fotografia i Photoshop

Kurs ZBrush i Substance Painter już na eduweb.pl!

Fotografia i Photoshop

Kurs Adobe Illustrator – Techniki Zaawansowane już na eduweb.pl!

Nowości

Już wkrótce – premiera Kursu Adobe Illustrator CC – Techniki Zaawansowane!

Pozostań na bieżąco!

Już nigdy nie przegapisz ważnych informacji, promocji oraz nowych kursów. Zapisz się na newsletter już teraz!

Zapisując się do newslettera akceptujesz naszą politykę prywatności