W zeszłym tygodniu napisaliśmy o tym, jakie wyzwania stoją przed osobami, które muszą zaprojektować stronę internetową dla osób z zaburzeniami rozpoznawania barw. Dodatkowo – wspomnieliśmy o tym, dlaczego praktycznie wszystkie praktyki, które ułatwiają korzystanie z internetu, są przydatne również dla tych, którzy zostali obdarowani sokolim wzrokiem. Lepszy kontrast, bardziej intuicyjne korzystanie ze strony internetowej, albo nawet lepsza widoczność na ekranie w pełnym słońcu – to wszystko argumenty przemawiające za tym, by w swoich codziennych projektach uwzględnić potrzeby każdego typu odbiorców.

Rola przygotowania witryny dla osób niedowidzących i niewidomych

Dzisiaj skupimy się na bardziej rozbudowanym temacie, jakim jest odpowiednia optymalizacja stron internetowych pod kątem osób niedowidzących lub niewidomych. W samej Polsce jest ich obecnie około 1,8 miliona – a mimo tego nadal olbrzymia większość witryn nie jest w najmniejszym stopniu przystosowana do potrzeb tak dużej grupy użytkowników. W czasach, kiedy czytamy całe serie artykułów poświęcone temu, czy użytkownika nie zniechęci do korzystania z naszej strony umieszczenie na niej typowego hamburger menu – wydaje się to być wręcz niemożliwe. Zatem w jaki sposób dobrze przygotować naszą witrynę tak, by mogła spełnić swoje zadanie – i być czytelna i zrozumiała dla każdego, kto na nią trafi?

Odpowiedni rozmiar fontu

Jest to absolutna podstawa, ale nadal mało stron internetowych oferuje opcję zmiany rozmiaru liter na większe, gdy zajdzie taka potrzeba. Oprócz tego, że może to znacząco poprawić komfort korzystania z Twojej witryny u osób niedowidzących – skorzysta z tej funkcji każdy, kto z jakiegoś powodu przegląda stronę w niekorzystnych warunkach, w pełnym świetle… Lub po prostu zapomniał okularów. Upewnij się też, że opcja zoomu działa płynnie na Twojej stronie, dopasowując rozmiar tekstu do powiększenia. Sprawdź też, czy jest ona responsywna.

Wersja mobilna nie tylko na urządzenia mobilne

To kolejna funkcja, która nie wymaga od Ciebie praktycznie żadnego nakładu pracy, a znacząco poprawia komfort korzystania ze strony. Jeżeli pozwolisz użytkownikom na korzystanie z mobilnej wersji witryny również na komputerach stacjonarnych i laptopach – prawdopodobnie bardzo ułatwisz im życie. Wersje mobilne są zazwyczaj znacznie bardziej czytelne niż pełne wersje serwisu. A do tego – są dobrym rozwiązaniem dla wszystkich osób borykających się ze słabym sygnałem wifi lub korzystających z ograniczonego pakietu danych.


Prostsza nawigacja

Dla osób bez zaburzeń wzroku nawigowanie po stronie internetowej nie jest żadnym problemem – po prostu poruszamy myszką lub działamy na touchpadzie, by nakierować kursor na odpowiedni fragment strony. Jednak osoby niedowidzące często nawigują po stronie używając skrótów klawiszowych, tak, by nie musieć skupiać wzroku na niewielkim, nieczytelnym kursorze. Zoptymalizuj swoją witrynę w taki sposób, by nie zmuszać ich do niepotrzebnej i bardziej czasochłonnej nawigacji.

Opis grafik

Poświęcając dużo czasu nad obór odpowiednich grafik i infografik… Upewnij się, że 1,8 miliona Polaków również będzie w stanie to docenić. Zadbaj o funkcję, która pozwoli użytkownikom opierającym się podczas korzystania z internetu z oprogramowania, które czyta tekst z ekranu, na dowiedzenie się z opisu grafiki tego, co ona przedstawia. To samo naturalnie dotyczy grafik, na których umieszczony jest tekst – niech dostępny będzie również ich ekwiwalent w formie tekstowej, możliwej do rozpoznania przez odpowiednie oprogramowanie.

Pamiętaj o tym, że użytkownik bez zaburzeń wzroku jedynie „rzuci okiem” na witrynę, skanując jej zawartość w poszukiwaniu tego, co go interesuje. Podobnie skanują stronę internetową programy konwertujące tekst do audio, szukając na niej treści – jednak nie zawsze jest nią to, co chcieliśmy przekazać. Przykładowo – część oprogramowania traktuje jako tekst… Ozdobne elementy strony, takie jak koperta umieszczana często obok napisu „skontaktuj się z nami”.

Układ strony

Projektując stronę często dbamy o to, by najważniejsze informacje umieścić zgodnie ze schematem litery F. Użytkownik rzucając krótko okiem na witrynę w pierwszej kolejności skupia się na jej dłuższym, poziomym fragmencie. Następnie – schodzi wzrokiem nieco niżej, i czyta krótszy fragment poziomego tekstu. Na samym końcu przesuwa spojrzeniem w dół. Projektując dla osób niedowidzących i niewidomych upewnijmy się, że najważniejsze informacje na temat strony, Twoich usług lub firmy znajdują się na samej górze – ponieważ o ile użytkownik bez zaburzeń wzroku po prostu przesunie stronę w dół, osoba niedowidząca musi czekać aż program konwertujący tekst w audio „przeczyta” duży fragment strony, w poszukiwaniu jednej, interesującej użytkownika informacji.

Ogranicz liczbę linków

Kolejnym ważnym czynnikiem jest to, by postarać się ograniczyć liczbę linków na danej stronie. Czy wyobrażasz sobie próbę nawigowania po kilkunastu lub kilkudziesięciu linkach w poszukiwaniu jednego, który Cię interesuje? Jest to frustrujące i demotywujące.

Oddzielna wersja serwisu

Tak naprawdę często nie jest potrzebne tworzenie zupełnie oddzielnej, zoptymalizowanej specjalnie dla osób niedowidzących wersji serwisu – ponieważ większość udogodnień będzie korzystna dla wszystkich użytkowników. Jeżeli jednak czujesz, że nie będziesz w stanie przygotować jednej wersji strony dla wszystkich – może warto pomyśleć o stworzeniu znacznie prostszej, bardziej czytelnej i mniej rozbudowanej graficznie wersji, z której skorzystają osoby niedowidzące?

By dowiedzieć się więcej o tym, jak skutecznie zadbać o doświadczenia użytkowników odwiedzających Twoją stronę – koniecznie zapoznaj się z naszymi kursami poświęconymi UX designowi!

Znajdziesz je na: https://eduweb.pl/specjalizacje/ux-ui

 

  • Warto dodać, że niektóre strony już wręcz wymagają WCAG 2.0