Nowości

4 błędy, które popełnisz, planując startup

A więc chcesz dołączyć do grona startupowców! Już widzisz oczyma wyobraźni te produktywne lunche w kawiarni, gdzie w gronie pasjonatów podobnych do Ciebie będziecie…

A więc chcesz dołączyć do grona startupowców! Już widzisz oczyma wyobraźni te produktywne lunche w kawiarni, gdzie w gronie pasjonatów podobnych do Ciebie będziecie przerzucali się pomysłami na to, jak zainwestować kolejne pieniądze spływające na Wasze konto. Jesteś pewien, że Twoje usługi i produkty to strzał w dziesiątkę i że gdy tylko wejdziecie na rynek, zawojujecie go, a wszelkie inwestycje od razu się zwrócą. Czy wiesz o tym, że zgodnie ze statystykami Fundacji Startup Poland w 2015 roku w Polsce działało około 2400 startupów? Z roku na rok ich liczba dynamicznie rośnie, ale również… Wiele projektów upada, nim jeszcze zaczną przynosić dochody. Z tych samych badań wynika, że zaledwie 15% firm zaczęło przynosić dochody od razu. 33% osób musiało czekać na to od kilku miesięcy do roku, a aż 31%… Nadal czeka na regularne dochody. Warto wiedzieć jakie są najczęstsze błędy popełniane przez początkujących startupowców, by uchronić swoją firmę i zaplanować jej działania w sposób zorganizowany i bezpieczny.

„To jak Facebook/Uber/Google, ale…”

Jeżeli szukasz innowacyjnych pomysłów na aplikację czy oprogramowanie, na pewno podczas którejś burzy mózgów wpadłeś na pomysł genialnego biznesu, który przyniesie Ci miliony zysku, które w rok po publikacji będziesz liczył leżąc na pomoście przy prywatnym jachcie. Jest tylko jedno „ale” – Twoja idea wydaje się być nieco znajoma… Wielu startupowców próbuje wymyślać od nowa koło, tworząc minimalnie ulepszone i zmienione kopie wielomiliardowych firm, które odniosły sukces. Jeżeli rzeczywiście Twój pomysł trafia w niszę, wypełnia luki dużych i popularnych social media lub aplikacji albo z jakiegoś powodu jest w pełni innowacyjny, mimo, że bazuje na koncepcie innej firmy – może warto spróbować. Często jednak wprowadzanie na rynek projektów, które są niemalże bliźniaczą kopią czegoś, co już raz się sprawdziło, nie ma sensu i zamiast spektakularnego sukcesu otrzymujemy tylko… Spektakularną klapę.

Klucz to komunikacja

Nawet najlepsze projekty ciężko jest zrealizować w pojedynkę. Łatwo ulec złudzeniu, przez które nie chcesz dzielić się świeżo zdobytą władzą – jako właściciel i pomysłodawca firmy – z innymi udziałowcami. Nic dziwnego, że wizja bycia jedyną osobą decyzyjną, która jedynie rozdziela inne zadania na szereg podwykonawców, wydaje się być kusząca. W praktyce jednak bardzo ciężko jest zbudować dobrze prosperującą firmę samemu. Będzie wymagało to od Ciebie znacznie więcej pracy i czasu, ale, co ważniejsze – zabraknie również osoby, która trzeźwym okiem spojrzy z boku na Twoje pomysły i plany, by podsunąć Ci inne rozwiązania. Kolejną pułapką jest zakładanie startupu z dobrymi przyjaciółmi czy kolegami, z którymi świetnie dogadujesz się na płaszczyźnie towarzyskiej, i którzy są równie podekscytowani Twoim planem. Jeżeli nie będziesz umiał w kluczowych momentach oddzielić życia prywatnego od zawodowego, może prowadzić to do wielu niezręcznych i zwyczajnie niebezpiecznych dla Twojego biznesu sytuacji.

Brak realnej oceny sytuacji

Wielu startupowców porywa się z motyką na słońce i nie ocenia swojej sytuacji w sposób realistyczny. Wizja sięgnięcia po wszystko od razu bardzo nęci, ale nawet najbardziej kreatywny i pomysłowy startup wymaga równie dużej ilości planów, namysłu i kalkulacji, jak każda inna firma. Czy masz biznesplan, zrobiłeś kalkulację zysków i strat, wiesz, ile możesz zainwestować, jak chciałbyś, by Twój startup wyglądał za parę miesięcy lub rok? Czy masz zapas środków na wypadek niepowodzenia, zgromadzone niezbędne informacje i kontakty, znasz odpowiednie narzędzia promocji? Zrobiłeś rozeznanie w konkurencji i rynku oraz wiesz, jaki jest profil Twojego klienta docelowego? To wszystko rzeczy, które należy przedyskutować i przemyśleć na długo przed rozpoczęciem praktycznych działań w zakresie startupu.

Brak promocji

Liczysz na pocztę pantoflową albo myślisz, że dobry produkt lub usługa obronią się same? Jeżeli tak, to popełniasz jeden z popularnych błędów startupowców. Zakładają oni, że wystarczy wpaść na genialny pomysł, zdobyć budżet, a reszta potoczy się sama. W praktyce jednak rozkręcenie jakiegokolwiek biznesu od podstaw to ciężka praca. Nim staniesz się rozpoznawalny, a Twoja praca dochodowa – czeka Cię wiele czasu zainwestowanego w marketing i promocję, a także PR. Nie wystarczy tutaj tylko zainwestowanie w sponsorowany wpis na FaceBooku… Odpowiednia, przemyślana strategia marketingowa to klucz do sukcesu, pamiętaj zatem o tym, by odłożyć na nią odpowiednie środki i przygotować się na tygodnie i miesiące pracy, nim Twój startup okaże się rozpoznawalny. Pomyśl też zawczasu o wizerunku, jaki chcesz mieć w oczach klienta, tak, by Twoje działania marketingowe i komunikacja z klientami były z nim spójne.

Jeżeli szukasz więcej wskazówek na temat prowadzenia startupów, najczęstszych błędów, z jakimi borykają się początkujący startupowcy oraz chcesz wiedzieć, jak przekuć swój pomysł w sukces – na pewno spodoba Ci się nasz kurs Tworzenie Startupów – Budowanie Dochodowego Biznesu https://eduweb.pl/kursy/marketing/tworzenie-startupow-budowanie-dochodowego-biznesu.html ! To sześciogodzinne kompendium wiedzy niezbędnej dla każdego, kto myśli o założeniu opłacalnego i przemyślanego startupu.

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:

Powiązane artykuły

Zasoby

Jak się uczycie? Back to School – podsumowanie akcji

Marketing i Biznes

Angażujące posty na Facebooku dla Twojego biznesu

Nowości

[PREMIERA] Kurs Google Tag Manager w Praktyce już na eduweb.pl!

Pozostań na bieżąco!

Już nigdy nie przegapisz ważnych informacji, promocji oraz nowych kursów. Zapisz się na newsletter już teraz!

Zapisując się do newslettera akceptujesz naszą politykę prywatności