Adobe After Effects CS6
W dniu dzisiejszym o 6:00 rano naszego czasu Adobe opuściło kurtynę tajemnicy otaczającą najnowszą wersję ich flagowego produktu Creative Suite CS6. Dlatego z największą…
W dniu dzisiejszym o 6:00 rano naszego czasu Adobe opuściło kurtynę tajemnicy otaczającą najnowszą wersję ich flagowego produktu Creative Suite CS6. Dlatego z największą przyjemnością poczynając od tego posta będziemy Wam sukcesywnie przedstawiać nowe funkcjonalności naszego ulubionego pakietu. W pierwszej kolejności na warsztat kładziemy After Effects CS6. Oto uproszczona lista nowych oraz ulepszonych funkcji:
Nowy silnik renderujacy Ray-traced 3D
Sposobów na robienie trójwymiarowych napisów i logotypów w After Effects jest mnóstwo. Poza zewnętrznymi pluginami, które zwykle działały dość wolno nie było innej opcji jak tylko wielokrotne duplikowanie warstwy i przesuwanie jej na osi Z, ponieważ After Effect zawsze był aplikacją 2.5D. Ku uciesze naszej i całej społeczności After Effects z radością informujemy, że od dziś dnia można już mówić o podstawowej funkcjonalności 3D. Obecnie każda wektorowa warstwa (tekst, shape layer lub plik z Illustratora) z włączonym przełącznikiem 3D uzyskała parametr Extrude, który pozwala na dodanie prawdziwej głębi naszemu wektorowemu obiektowi. Ponadto warstwy takie otrzymały mnóstwo dodatkowych atrybutów związanych z materiałem, np. Reflection Intensity (odbicia widoczne na obrazku powyżej). Takie warstwy pięknie współpracują ze sobą oraz ze światłami, które również otrzymały kilka nowych funkcji, choćby takich jak Falloff. Genialnie!
Konwertowanie plików Illustratora w Shape Layer’y
Dzięki tej opcji możemy każdy wektorowy plik Illustratora zamienić w „żywą” warstwę Shape Layer, uwzględniając przy tym pełen design naszego pliku – kolory, wypełnienia i obrysy. Umożliwia to edycję naszej wektorowej grafiki w After Effects bez potrzeby przenoszenia sie do Illustratora i dokonywania zmian. Oczywiście taką warstwę można również potraktować nową funkcjonalnością 3D i zaprojektować trójwymiarowe logo. Super!
Wbudowany 3D Camera Tracker
To moja ulubiona nowa funkcjonalność After Effects CS6. Od teraz możemy wykonywać tzw. camera tracking wewnątrz aplikacji bez potrzeby sięgania po zewnętrzne oprogramowanie. Umożliwia to łączenie tradycyjnego materiału wideo z trójwymiarową grafiką wykonaną w After Effects. Proces jest w pełni automatyczny, działa zaskakująco dobrze i szybko, nawet w porównaniu do drogich, zewnętrznych aplikacji przeznaczonych wyłącznie do tego celu. Fantastycznie!
Większa wydajność – Hash Cache
Jeśli nigdy nie interesowała Cię funkcjonalność 3D w After Effects to nawet w takiej sytuacji nowy Hash Cache jest moim zdaniem wystarczającym powodem do aktualizacji oprogramowania do wersji CS6. Podczas renderowania naszych kompozycji do pamięci RAM After Effect automatycznie zapisuje kopie klatek na dysku twardym zapamiętując jednocześnie stan naszej kompozycji – konfiguracje warstw, ich efekty, położenie i pozostałe właściwości. Dzięki temu nawet podczas dokonywania zmian silnik Hash Cache jest w stanie ocenić, które z pojedynczych warstw wymagają ponownego przeliczenia, oraz, jeśli przywrócimy wcześniejsze ustawienia (nawet po dokonaniu zmian) nasz cache zostaje automatycznie przywrócony, co eliminuje potrzebę ciągłego renderowania, a praca zostaje diametralnie usprawniona. Takie kopie dyskowe naszych przerenderowanych klatek są pamiętane nawet między restartami aplikacji lub komputera. Cudownie!
To nie wszystko
Do całego pakietu Adobe Production Premium zostały dodane dwie nowe aplikacje: Prelude oraz SpeedGrade, o których więcej informacji już wkrótce. Zapraszam także do zapoznania się z krótkim filmikiem wprowadzającym w najciekawsze nowe funkcjonalności After Effects CS6 na naszej stronie na Facebook’u.
Więcej informacji na temat pakietu Adobe ProductionPremium znajdziecie na stronie Adobe, oraz w nadchodzących wkrótce postach na naszym blogu.
Pozdrawiam serdecznie,
Jerzy Drozda Jr