Content marketing, czyli dlaczego kliknąłeś w ten link
Inbound marketing, którego jedną ze strategii jest content marketing który omówimy w dalszej części artykułu, jest jedną z najważniejszych metod reklamy dla współczesnego przedsiębiorcy.…
Inbound marketing, którego jedną ze strategii jest content marketing który omówimy w dalszej części artykułu, jest jedną z najważniejszych metod reklamy dla współczesnego przedsiębiorcy. W momencie, gdy standardowe kanały marketingowe takie jak prasa czy telewizja przestają wystarczać i przynosić wymierne korzyści, a dodatkowo cały czas dynamicznie rośnie konkurencja w praktycznie każdej dziedzinie, powstało ogromne zapotrzebowanie na przekonanie klienta do naszej marki za pomocą innych środków. Tym samym przed osobą posiadającą własną firmę stoi znacznie trudniejsze zadanie niż kiedyś – teraz nie tylko musi być rzetelnym ekspertem w danej dziedzinie, ale również budować i utrzymywać relacje z dotychczasowymi i potencjalnymi klientami.
Inbound marketing opiera się na tworzeniu dwustronnych, pełnych zaangażowania kanałów komunikacji pomiędzy klientem a marką, co skutkować powinno zwiększeniem ilości osób zainteresowanych konkretną firmą i usługami oraz przywiązaniem do konkretnego produktu. Oprócz oczywistych narzędzi, takich jak aktywne prowadzenie stron na portalach społecznościowych czy wysyłanie newslettera, ciekawą strategią jest content marketing.
Czym jest content marketing?
Content marketing to nic innego jak tworzenie wartościowych i ciekawych dla czytelnika treści powiązanych z branżą, którą się zajmujesz, lub Twoimi usługami i produktami. W przeciwieństwie do standardowych reklam, takie materiały są wyszukiwane przez samego użytkownika internetu, szukającego odpowiedzi na swoje pytania lub pragnącego poszerzyć swoją wiedzę. Sprawia to, że klient sam szuka Twojej reklamy. W przypadku typowego marketingu, treści reklamowe są nie tylko niepożądane przez odbiorcę, ale i ignorowane, przez co trudno wytworzyć pozytywne konotacje z Twoją firmą, jej nazwą czy logo. Z kolei budując wizerunek siebie jako eksperta w danej branży i dostarczając użytkownikowi takich treści, jakie są dla niego interesujące, znacznie zwiększasz jego zaufanie i szanse na to, że to do Ciebie zwróci się, poszukując konkretnych usług.
Content marketing uważany jest za umiejętność poznawania i rozumienia potrzeb konsumenta. Trzeba posiadać dużą, interdyscyplinarną wiedzę na temat tego, czego klient szuka, na jakich portalach, ile czasu jest skłonny poświęcić, na jakich urządzeniach szuka materiałów, jaki język go zachęci i jak bardzo może się zaangażować w komunikację z marką. Warto znać jego wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania – by jak najlepiej dopasować treści. Czy kierujemy się do osób prywatnych, posiadających duże czy małe przedsiębiorstwa? Do studentów czy dyrektorów firm? Stawiamy na rynek polski czy zagraniczny? Od tych wszystkich czynników zależy ilość, jakość i rodzaj tworzonych uniwersalnych treści.
Alternatywne formy tworzenia treści i ZMOT
Content marketing nie ogranicza się jednak tylko do artykułów czy notek prasowych. Obecnie możliwości są praktycznie nieograniczone – możesz wybrać content marketing w formie videoblogów, infografik, ebooków, webinarów czy poradników. Tworzenie skutecznych ścieżek komunikacji wpływa też na zwiększanie Twojej widoczności w Google. Jeżeli pamiętacie nasz artykuł poświęcony tak zwanemu „zerowemu momentowi prawdy” – ZMOT – to z pewnością już przyszło Wam na myśl, że content marketing może być doskonałym sposobem na zwiększenie szans na zainteresowanie potencjalnego klienta. Przypominamy, że ZMOT to sytuacja, w której użytkownik zainspirowany pewnym bodźcem – takim jak na przykład reklama – zaczyna samodzielnie szukać w internecie informacji o danej firmie i usługach. Czyta fora, recenzje, weryfikuje to, co zobaczył w reklamie i poszukuje opinii poprzednich klientów. Na podstawie zerowego momentu prawdy aż 84% badanych osób podejmowało końcową decyzję o zakupie, co pokazuje, jak istotne dla przedsiębiorców powinno być zadbanie o rzetelne i pozytywne opinie obecne w internecie. Content marketing może stanowić zarówno bodziec, który sprawi, że klient zapozna się z marką, jak i ułatwić dalsze poszukiwania dotyczące naszej firmy. Warto nakierować potencjalnego klienta na prawidłowe strony, na których znajdzie recenzje i informacje o produkcie.
Budowanie relacji podstawą budowania marki
Na koniec – pamiętaj o tym, by tworząc rzetelne i ciekawe treści, aktywizować użytkowników do kontaktu z Tobą i budowania relacji. Doskonałym ruchem jest poinformowanie na końcu artykułu o tym, że w razie jakichkolwiek dalszych pytań, zachęcasz do kontaktu mailowego lub wypełnienia formularza. Zwróć też uwagę na to, by czytać uważnie feedback od Twoich klientów – sprawdzaj, które artykuły, posty i materiały miały największe zasięgi i wśród jakiej grupy docelowej, by wiedzieć, w jakim kierunku później iść. Może pojawiły się jakieś zapytania i sugestie? Śledź też fora internetowe i grupy dla specjalistów, by sprawdzić, jakie są najczęstsze problemy i zapytania jakie pojawiają się wśród osób zainteresowanych branżą, w jakiej się poruszasz.