Nowości

Cztery postanowienia noworoczne, w których wytrzymasz dłużej niż tydzień

  Czytając blogi i portale przedsiębiorczych freelancerów na przełomie grudnia i stycznia można dojść do wniosku, że to oni, razem z trenerami rozwoju osobistego…

 

Czytając blogi i portale przedsiębiorczych freelancerów na przełomie grudnia i stycznia można dojść do wniosku, że to oni, razem z trenerami rozwoju osobistego i właścicielami siłowni, przodują w tworzeniu artykułów o przesłaniu podobnym do „nowy rok, nowy Ty”. Łatwo ulec pokusie spisania długich list noworocznych postanowień, w których będziemy zarzekać się, że już codziennie będziemy wstawać regularnie o siódmej rano, doskonale balansować życie prywatne z zawodowym i chodzić przynajmniej na jedne kreatywne warsztaty tygodniowo. Po takim przytłoczeniu samego siebie oczekiwaniami względem najbliższych tygodni, łatwo po krótkim czasie ulec zwątpieniu, czy uda nam się zrealizować wszystkie wyznaczone cele – a stąd krótka droga do powrotu do dawnych, szkodliwych i trzymających nas w jednym miejscu nawyków. My spojrzeliśmy na Nowy Rok pod innym kątem – tego, co realistycznie możesz niewielkim nakładem pracy zmienić w swojej codziennej pracy, by już po krótkim czasie zobaczyć efekty i nie zniechęcić się.

Rozbuduj swoje social media

Prawdopodobnie i tak spędzasz zdecydowanie za dużo czasu wolnego w autobusach, w domu lub przed snem, przeglądając Facebooka czy inne portale społecznościowe. Czy nie przyjemniejszym widokiem by było odświeżanie fanpage własnej marki i monitorowanie przyrostu polubień, zasięgów i komentarzy potencjalnych klientów? Dla osób pracujących w branży kreatywnej social media stanowią najłatwiej dostępny, bezpłatny sposób reklamy, której skuteczność jest obecnie nie do przecenienia. Zadbaj o ciekawe materiały, pokaż swoją pracę od podszewki, informuj o zakresie własnych usług, nawiązuj kontakty z dotychczasowymi klientami, określ grupę docelową… I dotrzyj do całkowicie nowych klientów. Nawet, jeżeli nie jesteś specjalistą w tej dziedzinie – zapoznaj się z naszymi materiałami dotyczącymi podstaw reklam na Facebooku i zacznij się promować, tak, by nie musieć polegać jedynie na poleceniach lub stałych zleceniodawcach.

Odśwież swoją stronę albo załóż bloga

Jeżeli masz swoją stronę internetową lub bloga, gdzie piszesz o swojej pracy i powiązanych z nią tematach, warto raz na jakiś czas spojrzeć na te portale krytycznym okiem i odświeżyć je, a nie ma lepszego pretekstu i momentu, niż początek roku. Jeżeli zaś nie masz swojej strony – jak najszybciej napraw ten błąd i już od stycznia zadbaj o to, by Twoi nowi klienci mogli w łatwy sposób do Ciebie dotrzeć. Pamiętaj o tym, że na Twoją stronę wchodzić będą osoby, które szukają właśnie takich usług, jakie oferujesz, a nie tylko przypadkowi odwiedzający. W kilku prostych zdaniach pokaż im, że jesteś specjalistą w swojej dziedzinie i przedstaw krótko swoje portfolio. Dobrze zbudowana strona internetowa powinna zawierać tak zwane 3C – content, czyli zawartość treściową ale i dobrą nawigację czy grafiki, community – możliwości interakcji pomiędzy klientami a firmą poprzez maile, komentarze czy połączenie z portalami społecznościowymi, oraz commerce – handel i wszystko co wiąże się z informacjami na temat zakupu lub zamówienia Twoich usług. W przypadku bloga, warto stworzyć sporą ilość evergreen contentu, czyli treści, które możesz wielokrotnie publikować w zmiennej formie i które w uniwersalny sposób odpowiadają na konkretne pytania użytkowników.

Naucz się rozliczać

Niezależnie od tego, czy rozliczasz się poprzez umowy o dzieło albo zlecenie, czy masz własną działalność gospodarczą i wystawiasz faktury – system podatkowy, tworzenie umów i rozliczanie się z nich potrafi spędzić sen z powiek większości przedsiębiorców. Prawo jest skomplikowane a swoją wiedzę często czerpiemy z przedawnionych for internetowych, artykułów lub z poczty pantoflowej i brakuje nam rzetelnego źródła, z którego możemy czerpać jasno wytłumaczone, aktualne informacje. Ten aspekt jest tak istotny, że wiele osób rezygnuje z próby podjęcia pracy na własnych warunkach właśnie dlatego, że nie wiedzą, jak skonstruować korzystne umowy, czego powinni dopilnować i w jaki sposób rozliczą się później z wykonywanych zleceń. Tak naprawdę jednak wokół prawa dla freelancerów narosło wiele mitów, które rozwiewamy w naszym kursie, do którego link podajemy na dole artykułu. W ciągu zaledwie kilku godzin poruszyliśmy wszystkie najistotniejsze elementy, które musisz poznać, by pozbyć się wszystkich wątpliwości i upewnić w tym, że freelance jest dla każdego. Jeżeli będziesz dobrze znać swoje prawa i obowiązki, jakość Twoich usług znacząco wzrośnie – podobnie jak Twój komfort i zadowolenie z realizowanych projektów.

Ucz się nowych rzeczy

Nie chodzi nam o to, byś w ciągu roku opanował biegle obcy język, zgłębił tajniki medycyny albo zaczął studia architektoniczne. Oczywiście możesz kompletnie zmienić kierunek swojego rozwoju i rozpocząć naukę zupełnie nowych dziedzin, by obrócić o 180 stopni swoją ścieżkę kariery, ale nie oznacza to, że od razu musisz rzucać swoją pracę i poświęcić się w całości programowaniu, grafice czy fotografii. Z pewnością jest wiele rzeczy, które zawsze chciałeś zgłębić, ale zawsze odkładałeś to na później. Może są jakieś programy komputerowe, które prawdopodobnie przyspieszyłyby Twoją pracę, ale nie wiedziałeś jak się za nie zabrać? Może uważasz, że rozwinięcie swoich umiejętności w UX designie albo doszlifowanie znajomości dawno porzuconego przez siebie języka programowania może w ciekawy sposób wzbogacić Twoje CV i spowodować napływ nowych zleceń? A może chcesz nawiązać bliższą współpracę z innymi freelancerami i dać im się zainspirować, pracując w open space? Spróbuj spisywać luźne pomysły, które przychodzą Ci do głowy, i pogłębiaj swoją wiedzę czytając artykuły, blogi, książki specjalistów lub oglądając kursy internetowe, które nauczą Cię zarówno podstaw, jak i zaawansowanych technik. Większość branży, w których odnajdują się freelancerzy, zmienia się niezwykle dynamicznie, warto więc mieć rękę na pulsie i cały czas uczyć się nowych rzeczy, których będą od Ciebie wymagać klienci ale które też dadzą Ci wiele satysfakcji z Twojej pracy i rozwoju osobistego.

Czy macie jakieś noworoczne postanowienia związane z własnym biznesem albo poszerzeniem swoich kompetencji?

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:

Powiązane artykuły

Grafika i Interfejsy

Już wkrótce – Kurs UX – w Praktyce!

Nowości

Już wkrótce – WordPress od Podstaw!

Zasoby

Sketch x Warsaw #3

Pozostań na bieżąco!

Już nigdy nie przegapisz ważnych informacji, promocji oraz nowych kursów. Zapisz się na newsletter już teraz!

Zapisując się do newslettera akceptujesz naszą politykę prywatności