Nowości

Dreamweaver, Flash, Catalyst – Nowe Funkcje w Adobe CS 5.5

Najnowsza wersja Adobe Creative Suite 5.5 została dziś oficjalnie zapowiedziana na stronie Adobe, zatem mogę już wyjawić Wam wszelkie tajemnice związane z punktowym upgrade’m…

Najnowsza wersja Adobe Creative Suite 5.5 została dziś oficjalnie zapowiedziana na stronie Adobe, zatem mogę już wyjawić Wam wszelkie tajemnice związane z punktowym upgrade’m CS. Jak zwykle na eduweb.pl jako pierwsi publikujemy dla Was listę nowych funkcji, którą wkrótce opracujemy również w kolejnych kursach wideo. W wersji CS 5.5 pojawiło się wiele udogodnień, które w większej mierze można zaliczyć do kategorii „update” a nie „upgrade”. Pytanie zatem, czy Adobe nie powinno jednak oferować go jako darmowy dodatek do CS5?

Tak czy inaczej, szereg nowych narzędzi i usprawnień przyda się w codziennej pracy. Poniżej prezentuję najważniejsze zmiany w nowej „połówce”. Ogólnie rzecz biorąc, 5.5 należałoby zakwalifikować jako dodatek bardziej przydatny dla developerów, ponieważ w mojej ocenie największe i najciekawsze zmiany dotyczą narzędzi związanych z kodowaniem. Ponadto, CS5.5 to wydanie skoncentrowane na literce M jak Mobile. Wiele ciekawych udogodnień dotyczy właśnie rozwiązań na platformy mobilne, telefony komórkowe, palmtopy oraz, rzecz jasna – hit ostatnich miesięcy – tablety. Pod tym kątem usprawniono między innymi Dreamweaver’a, Flash Buildera, czy narzędzia dedykowane Adobe Publishing Suite. Nowe wydania to formalnie płatny upgrade, który posiada także wersję pudełkową. Czy aktualizować? Polecam przejrzeć nowe funkcje opisane poniżej i podjąć decyzję…

W tym artykule omówię najważniejsze funkcje pakietu Web Premium, a w zasadzie Dreamweaver’a oraz Flash a także nowego Flash Builder 4.5 i Flash Catalyst, ponieważ to te programy zyskały najwięcej funkcji w CS5.5. Wkrótce opublikuję także kolejny materiał dotyczący zmian dla designerów oraz w pakiecie Production.

Adobe Dreamweaver CS5.5

jQuery Mobile – w nowym Dreamweaverze został zimplementowany framework jQuery Mobile. Podkreślam, że jest to odchudzona wersja jQuery związana z projektowaniem na urządzenia przenośne i w zasadzie jeśli chodzi o jQuery dla sieci, nie będziemy go wykorzystywać. W panelu Insert znajdziemy nową zakładkę, z której będziemy mogli wstawić komponenty takie jak suwak czy panel zakładek, natomiast tworząc nowy dokument możemy wykorzystać jeden z trzech predefiniowanych layoutów mobilnych.

PhoneGap – kolejny framework, z pomocą którego możemy publikować treści na telefony z systemem Android oraz iOS. Dreamweaver pomoże nam zainstalować ściągnięte wcześniej SDK a następnie strony przygotowane w HTML skompiluje do natywnego formatu iOS czy Android. Przypominam, że iOS SDK działa niestety tylko na mac’ach.

Walidacja W3C – tą nową funkcją w zasadzie Adobe nie powinno się chwalić. Powinna ona być dostępna już dawno, a fakt, iż w DW CS5 walidacja dotyczyła tylko markupu XML (mimo, że w preferencjach mieliśmy wersje XHTML i inne), to w mojej ocenie duży bug, który dopiero teraz został naprawiony. W każdym razie – walidacja działa sprawnie w osobnym panelu Dreamweaver’a i korzysta z najlepszego systemu walidacji W3C.

Z drobnych nowości, dodano jeszcze obsługę bezpiecznych protokołów FTPS oraz FTPES. Poza nowościami, zostały też udoskonalone inne narzędzia:

Multiscreen Preview – osoby, które zaktualizowały Dreamweavera do wersji 11.0.3 wiedzą już do czego służy nowy przycisk Multiscreen. Jego opcje w CS 5.5 zostały rozszerzone, mamy teraz możliwość podglądu jak będzie prezentowała się zawartość naszej strony na telefonie, tablecie oraz w przeglądarce komputera a z pomocą CSS media queries możemy zdefiniować różne style CSS dla różnych rozdzielczości ekranu. W zasadzie zmiany polegają na dodaniu paru opcji i możliwości tworzenia media queries dla więcej niż 3 rozdzielczości

CSS3 i HTML5 – wsparcie dla tych języków mogliśmy już doinstalować w dodatku 11.0.3, w nowym CS5.5 pojawiło się jednak więcej code hints a także nowe kategorie w panelu CSS Styles związane z CSS3. Dreamweaver wspiera też przedrostki -o oraz -moz generując eleganckie podpowiedzi w kodzie, a także nową składnie i znaczniki HTML5 takie jak nav, footer, section czy article. Znajdziemy w nim także dodatkowe szablony oparte na HTML5. Dobrą informacją jest także update silnika WebKit w trybie LiveView, który pozwala wygenerować wewnątrz Dreamweavera podgląd niektórych właściwości CSS3 jak shadow, oraz renderowanie font-face.

Adobe Flash Professional CS5.5

Publikowanie dla iOS oraz Android – jako że korzystamy tutaj z silnika AIR, do wygenerowania natywnych plików aplikacji nie będzie konieczna instalacja dedykowanych SDK a co za tym idzie, we Flash’u możemy również tworzyć aplikacje na iPhone’a oraz iPad’a spod Windowsa.

Panel Projektów – teraz we Flashu możemy tworzyć projekty, dzięki którym możemy swobodnie zarządzać całością plików związanych z naszą pracą a także np.współdzielić assety oraz symbole z biblioteki z innymi projektami.

Zmiana wielkości projektu – korzystając z właściwości projektu możemy teraz zmienić jego rozmiary oraz jednocześnie zaznaczyć opcję, która pozwoli przeskalować całą zawartość filmu Flash’a. Jeśli tworzymy projekty pod kilka urządzeń, np. na telefon, tablet oraz do sieci, możemy z łatwością przeskalować je razem z wszystkimi obiektami.

Zmiana grafiki wektorowej na bitmapy – w przeciwieństwie do funkcji trace bitmap, która w zasadzie od zawsze istnieje we Flashu, pojawiła się możliwość zmiany grafiki wektorowej na bitmapę. Jeśli posiadamy wiele ścieżek, obciążenie procesora przy animacjach może być znaczne, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, które posiadają mniejszą moc obliczeniową – możemy zatem konwertować ścieżki na bitmapę dzięki czemu stracimy możliwość skalowania bez utraty jakości, jednak zyskamy na szybkości działania aplikacji.

Jeszcze jeden drobiazg – możemy teraz zaznaczać i kopiować całe warstwy. Jest to kolejna funkcja, która powinna znaleźć się we Flashu już dawno temu jednak dopiero teraz zdałem sobie sprawę z tego, ile czasu traciłem przez kopiowanie poszczególnych klatek. Zatem – lepiej późno niż wcale.

Nowe snippety – w panelu Code Snippets pojawiły się nowe, gotowe skrawki kodu które wspomogą naszą pracę głównie z aplikacjami mobilnymi, w przypadku podstawowych eventów związanych z dotykiem (touch events) i gestami nie będziemy musieli wertować referencji w poszukiwaniu prostej funkcji.

Opcje publikacji na urządzenia mobilne – możemy ustalić zezwolenia naszej aplikacji (np. dostęp do internetu, połączenie z kamerą w urządzeniu), stworzyć własną ikonkę aplikacji a następnie opublikować i debugować testową aplikację na aktualnie podłączonym do komputera z pomocą złącza USB urządzeniem(!)

Adobe Flash Builder 4.5 i Flash Catalyst CS5.5

Tworzenie mobilnych aplikacji – Flash Builder posiada teraz rozbudowane opcje związane z przygotowywaniem contentu na urządzenia przenośne, w tym packager do aplikacji, specjalny debugger czy np. możliwość podpisywania mobilnych aplikacji

Integracja z Flash Catalyst – współpraca FB i FC została odrobinę ulepszona w stosunku do wersji Burrito i Panini, co sprawia że współpraca developera i designera jest teraz dużo bardziej rozbudowana, włączając w to narzędzia testowania kodu a także możliwość przełączania pomiędzy Flash Builderem i Catalystem po zapisaniu plików w jednej z aplikacji.

Narzędzia organizacji kodu – możemy teraz skuteczniej zarządzać kodem aplikacji i w locie reorganizować go oraz np. zmieniać nazwy zmiennych. Mamy także do dyspozycji zupełnie nowe szablony kodu (swoiste snippety) z najczęściej wykorzystywanymi skryptami w ActionScript i MXML.

We Flash Catalyst pojawiły się także takie usprawnienia, jak nowe komponenty, ulepszona linia czasu oraz zmodyfikowane i rozszerzone interakcje, a także możliwość przeskalowania obiektów jak i samej aplikacji tworzonej w programie.

Jak widzicie, lista zmian nie jest rewolucyjna, jednak w edycji CS5.5 znajduje się kilka naprawdę godnych uwagi usprawnień. Zatem na pytanie, czy aktualizować, każdy musi odpowiedzieć sobie w zależności od potrzeb. Jeśli jednak nastawiasz się na tworzenie aplikacji dla środowisk mobilnych, upgrade do CS5.5 wydaje się obowiązkowy.

Oprogramowanie Adobe Creative Suite 5.5 będzie dostępne w ciągu 30 dni u resellerów oferujących produkty Adobe,

Już wkrótce na blogu opublikujemy kolejny materiał dotyczący zmian w programach Photoshop, Illustrator, InDesign, After Effects oraz Premiere Pro. Najnowsze funkcje Adobe CS5.5 będziemy również prezentować w kolejnych kursach eduweb.pl a najciekawsze chyba zmiany w pakiecie, które dotyczą Dreamweavera będziecie mogli poznać już niedługo, przy okazji premiery kursu Zaawansowanego Adobe Dreamweaver na eduweb.pl!

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:

Powiązane artykuły

Nowości

Adobe Animate CC – Nowości

Witajcie - W poprzednim wpisie informowałem, że Adobe Flash przestaje właśnie istnieć i zamienia się w Adobe Animate CC. Duży update Animate jest już dostępny dla posiadaczy Adobe…

Darmowe

Game over, Flash! Czyli coś się kończy, coś się zaczyna…

Witajcie - Dwie dekady Internetu... Aby było łatwiej, przyjmijmy, że mamy do czynienia z przepisem na wpis na blogu eduweb. Ten konkretny powstaje z połączenia informacji ze…

Flash

Adobe Creative Cloud 2015 – Co nowego?

Witajcie - Już dziś dostępna jest największa w tym roku aktualizacja narzędzi Adobe Creative Cloud. Dokonując aktualizacji wersje CC 2014 zostaną usunięte i zastąpione aplikacjami CC 2015,…

Pozostań na bieżąco!

Już nigdy nie przegapisz ważnych informacji, promocji oraz nowych kursów. Zapisz się na newsletter już teraz!

Zapisując się do newslettera akceptujesz naszą politykę prywatności