Nowości

Jak znaleźć idealnego klienta dla freelancera?

Jak znaleźć idealnego klienta dla freelancera? Nawet jeżeli nie masz długiego stażu pracy jako freelancer, zapewne miałeś do czynienia z wieloma skrajnie różnymi klientami.…

Image of the signing of the contract for a business meeting.

Jak znaleźć idealnego klienta dla freelancera?

Nawet jeżeli nie masz długiego stażu pracy jako freelancer, zapewne miałeś do czynienia z wieloma skrajnie różnymi klientami. Czasami jest to wymagający kolega szwagra, któremu zostałeś polecony, i który oburzył się, że nie przygotujesz mu projektu strony za uścisk dłoni i sześciopak. Innym razem musisz przebrnąć przez biurokrację w dużej korporacji, konwersując z kilkoma kolejnymi junior account executivami, nim dowiesz się, co tak naprawdę masz zaprojektować. Nie wspominając nawet o tych wszystkich rozmowach, gdzie klient mówi że po stronie oczekuje „efektu wow” albo „nie wie czego chce, ale żeby mu się spodobało”…

Ale czasem – raz na jakiś czas – trafi się klient idealny, którego wszyscy tak bardzo cenimy. Dokładnie określa swoje wymagania, jest terminowy, określa stawkę i zdaje sobie sprawę z tego, ile kosztuje Twoja praca i wiedza, a do tego jest komunikatywny i mailowanie z nim to czysta przyjemność. Niestety znalezienie takiego klienta w morzu tych, którzy nie są pewni czego chcą (ale chcą tego na wczoraj) jest trudniejsze niż złapanie Pikachu przed własnym domem… Mamy dla Was cztery przydatne wskazówki, które pomogą w tym, by z czasem zbudować sieć znajomości, dzięki którym współpraca z klientami będzie przyjemnością a Wy będziecie mogli realizować się robiąc to, co naprawdę lubicie.

Idealny klient freelancera – czyli jaki?

Po pierwsze zastanów się, co najbardziej do tej pory ceniłeś we współpracy ze swoimi klientami. Dla każdego kluczowe cechy będą inne – niektórzy cenią sobie wolną rękę i to, że mogą wykazać się swoją kreatywnością oraz zaproponować innowacyjne rozwiązania, inni wolą mieć jasno określone wymagania i podążać według konkretnych wytycznych. A może priorytetem jest dla Ciebie terminowość, lub to, że klient akceptuje to, że pracujesz tylko w konkretnych godzinach lub dniach tygodnia? Kiedy w dokładny sposób określisz to, czego oczekujesz od zleceniodawcy, będzie łatwiej zaplanować Ci kolejne kroki. Nie chodzi oczywiście o to, że jeżeli cenisz sobie konkrety i zorientowanego w temacie klienta, koniecznie musisz odrzucić tego, który odezwie się do Ciebie bez określonych wymagań czy w sposób chaotyczny. Jednak kiedy po jakimś czasie mailowania nadal próba ustalenia priorytetów i tego, co masz zrobić, okaże się bezowocna – warto zastanowić się, czy jedno zlecenie jest warte poświęcenia swoich nerwów i satysfakcji z pracy na koszt frustracji i niechęci do własnego projektu. Szanuj swoje priorytety i komfort własnej pracy – w końcu to po to właśnie zostałeś swoim własnym szefem!

Business woman full of thoughts standing against concrete wall background with money sketches drawn on it. Concept of capitalism

Klient płaci, więc wymaga(j)

Ankiety nie pozostawiają żadnych wątpliwości – ogromna część freelancerów jako główny powód frustracji i niezadowolenia z własnej pracy wskazuje poczucie, że otrzymują wynagrodzenie nieadekwatne do wykonywanych zadań. Oczywiście można zrzucać winę na studentów „psujących rynek” lub klientów niechętnych do zapłacenia odpowiedniej kwoty za rzetelne przygotowanie projektu – jednak prawda jest taka, że dostaniemy dokładnie takie wynagrodzenie, na jakie się zgodzimy. Jeżeli od początku przyzwyczaimy klienta do schodzenia z ustalonych cen, do zniżek i tego, że pójdziemy na nieopłacalny dla nas kompromis – nie dziwmy się później, że niechętnie przystaną na droższe zlecenia a nasze niezadowolenie z pracy będzie rosło. Ustalając konkretne stawki dopasowane do zlecenia pokażemy klientowi, że cenimy własną pracę i czas. Nie przyjmując każdego zaproponowanego projektu, niezależnie kwoty, dbamy o profesjonalny i rzetelny wizerunek własnej marki, a także unikamy frustracji wynikającej z realizacji ledwo opłacalnego zlecenia. Klient idealny zdaje sobie sprawę z tego, że płaci nie tylko za wykonanie projektu strony czy logo, ale również za zdobywaną przez lata wiedzę którą posiadasz, za liczne zrealizowane przez Ciebie kursy które pozwolą Ci wybrać najlepsze możliwe rozwiązania, a także za gwarancję jakości, jaką możesz mu dać. Musisz potrafić realistycznie wycenić własny czas i możliwości, bo jeżeli Ty nie uwierzysz w ich wartość, to tym bardziej Twój klient nie będzie skłonny za nie zapłacić.

Nierealistyczne wymagania frustrujące obie strony

Otrzymałeś dokładne wytyczne na temat projektu, zlecenie wydaje się być bardzo lukratywne i prestiżowe… A na wykonanie całości masz dwa dni, albo musisz szybko przeszkolić się w programie, którego kompletnie nie znasz, by kompleksowo wykonać swoją pracę. Jest cienka granica pomiędzy tym, kiedy taka sytuacja jest motywująca i może stanowić bodziec do rozwoju własnych umiejętności, a tym, gdy zlecenie zwyczajnie okazuje się nierealistyczne. Jeżeli z góry wiesz, że nie będziesz w stanie dotrzymać deadline’u, albo że nie jesteś w stanie sprostać wygórowanym oczekiwaniom klienta – oszczędź i sobie, i jemu frustracji wynikającej z niedotrzymania terminów albo oddania projektu poniżej Twojego poziomu. Dbaj o dobry wizerunek własnej marki i zajmuj się tym, w czym się specjalizujesz. Próbując być dobrym we wszystkim, tak naprawdę nie staniesz się specjalistą od niczego – a to sprawi, że pojawi się wielu wymagających klientów, którzy będą później oczekiwali wielu poprawek oraz nie będą zadowoleni z Twojej pracy, co szybko może Cię zdemotywować.

Tworzenie sieci znajomości

Jednym z najlepszych sposobów pozyskiwania ciekawych, inspirujących i odpowiadających Twoim wymaganiom klientów jest ciągłe rozwijanie sieci Twoich znajomości zawodowych. Uczestnicz w konferencjach związanych z Twoją specjalizacją, korzystaj z warsztatów, udzielaj się aktywnie na forach lub grupach w internecie, związanych z Twoimi zainteresowaniami zawodowymi – to tam właśnie możesz spotkać osoby, które szukają dokładnie takich specjalistów, jak Ty. Nie tylko zyskasz ciekawe znajomości, ale również uzyskasz realny, żywy kontakt ze swoim potencjalnym klientem. Na takiej płaszczyźnie znacznie swobodniej rozmawia się o oczekiwaniach względem projektu, wymaganiach finansowych lub o ewentualnych poprawkach. Bardzo możliwe jest również to, że sam nauczysz się w tym czasie czegoś nowego i przydatnego. A nawet jeżeli nowe znajomości nie spowodują bezpośredniego napływu zleceń – być może poznasz dzięki nim pośrednio inne osoby, które poszukują właśnie takiego specjalisty?

Polecamy również warsztat Pawła Tkaczyka, Budowanie Marki dla Freelancerów:
http://eduweb.pl/live/budowanie-marki-dla-freelancerow

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:

Powiązane artykuły

Nowości

[PREMIERA] Kurs Wydajna Praca Freelancera – Narzędzia i Skuteczne Techniki już dostępny!

Nowości

Getting Things Done – w pracy freelancera

Jesteś freelancerem albo dopiero myślisz o przejściu na freelance z etatu? Wiele osób, które zaczynają pracę na własny rachunek, często stoi przed powszechnymi kłopotami z odpowiednią organizacją…

Nowości

Kurs Wydajna Praca Freelancera już wkrótce!

Witaj, Już w najbliższy poniedziałek zapraszam Cię na premierę Kursu Wydajna Praca Freelancera - Narzędzia i Skuteczne Techniki. Ten kurs pomoże Ci lepiej zorganizować czas pracy, co…

Pozostań na bieżąco!

Już nigdy nie przegapisz ważnych informacji, promocji oraz nowych kursów. Zapisz się na newsletter już teraz!

Zapisując się do newslettera akceptujesz naszą politykę prywatności