Fotografia i Photoshop

Kod Kreskowy – Projektowanie i przygotowanie do druku

Jako grafikowi DTP, niejednokrotnie przyjdzie Ci umieszczać w swoich projektach kody paskowe. Element taki znajdzie się na pewno na projekcie okładki książki, magazynu lub…

Jako grafikowi DTP, niejednokrotnie przyjdzie Ci umieszczać w swoich projektach kody paskowe. Element taki znajdzie się na pewno na projekcie okładki książki, magazynu lub na projekcie opakowania. Zanim jednak przystąpimy do pracy z kodem paskowym, chciałbym podzielić się z Tobą wskazówkami, które na pewno się przydadzą.

Zastosowanie

Zacznijmy od tego, dlaczego w ogóle używamy BarCodów. Głównym celem stosowania kodów kreskowych jest automatyczna identyfikacja produktów w logistyce oraz handlu. Kod sam w sobie nie zawiera istotnych danych takich jak nazwa towaru. Jest tylko czymś w rodzaju identyfikatora, który pozwala na szybkie otrzymanie danych i informacji o produkcie, jeśli takie uprzednio wprowadzimy to bazy danych i przypiszemy im numer kodu paskowego. Najpowszechniejszym zastosowaniem, kod paskowy cieszy się w oznaczaniu towarów trafiających do sprzedaży hurtowej i detalicznej. Dlatego grafik z koniecznością wstawiania kodu spotka się najczęściej podczas tworzeniu opakowań.

Rodzaje kodów

Występuje około 250 rozwiązań kodowania za pomocą pasków. Nie sposób wymienić wszystkich. Warto jednak zaznaczyć, że podczas prac nad projektem, wydawnictwo lub zleceniodawca winni poinformować nas o systemie kodu jaki stosuje. Ja w tym artykule chciałbym przytoczyć system EAN – jest to rodzaj kodowania stosowany na etykietach i opakowaniach towarów, aby ułatwić procedury związane z handlem, sprzedażą i jednocześnie usprawnić obsługę klienta. Wygląd kodu EAN ogranicza się do systemu pionowych pasków oraz ciągu cyfr ułożonych pod nimi. Występują dwie wersje kodu EAN: podstawowa trzynastocyfrowa (EAN-13) oraz skrócona ośmiocyfrowa (EAN-8) do stosowania na małych powierzchniach.

Kod EAN-13 zawiera trzynaście cyfr:

  • nr kraju (pierwsze 2 cyfry),
  • nr producenta lub dystrybutora (następne 5 cyfr),
  • nr produktu (następne 5 cyfr),
  • cyfra kontrolna (ostatnia cyfra).

ean13

Ostatnią cyfrą jest tzw cyfra kontrolna, która służy do wykrywania błędu w kodzie i jest generowana automatycznie wg specjalnego algorytmu dla danego systemu kodowania (w tym wypadku dla EAN-13).

Kod EAN-8 zawiera 8 cyfr:

  • nr kraju,
  • nr producenta,
  • cyfra kontrolna.

ean8

EAN-8 stosuję się tylko w szczególnych przypadkach, np gdy na opakowaniu nie ma miejsca na umieszczenie większego EAN-13. Stosuje się go również w przypadku, gdy mamy do czynienia z oznaczeniem producenta tylko jednego produktu.

Graficzne generowanie kodu paskowego

Istnieją tanie lub nawet darmowe aplikacje generujące kody kreskowe, lecz niestety nie spełniają standardów. Istnieje zatem ryzyko, że generują kreski o złych proporcjach i wymiarach. Ja natomiast chciałbym wspomnieć o trzech programach/pluginach, z których korzystałem i dawały mi prawidłowe rezultaty. Kody, które generowałem z ich pomocą były poprawne i przechodziły wszelkie testy skanowania.

Pierwszą z tych aplikacji jest bardzo wygodny program „Corel Barcode Wizard”. Jest on wbudowany w pakiet „Corel Draw Graphic Suit”. Po uruchomieniu aplikacji wystarczy wybrać z bogatej listy system kodowania (np EAN-13), następnie należy wpisać cyfry, które mają zostać zakodowane. Ostatnia cyfra, czyli cyfra kontrolna generuje się sama. Zatwierdzamy zmiany i kod w postaci grupy obiektów wektorowych zapisany jest w schowku. Następnie taki kod możemy wkleić nie tylko do aplikacji Corel Draw. Polecenia “wklej” można użyć również w aplikacji Adobe Illustrator oraz Adobe Indesign, gdzie kod stworzony przez corelowski generator będzie równie pełnowartościowy.

Poniżej screen interfejsu programu Corel Barcode Wizard:

corel_barcode

Jeśli natomiast nie mamy w posiadaniu pakietu Corel Draw, możemy pokusić się o kupno drogiego, ale spełniającego wszelkie standardy pluginu do Adobe Illustrator “ESKO Dynamic Barcodes”. Jak wspomniałem, dodatek jest kosztowny, ale w związku z przystosowaniem do międzynarodowych standardów generowania kodów jest używany w profesjonalnych przygotowalniach oraz pracowniach graficznych. Jest wyświetlany jako dodatkowe okno interfejsu illustratora, generuje i umieszcza kody wewnętrznie. Nie trzeba uruchamiać go jako osobnej aplikacji. Kod możemy przenosić np do Indesigna jako grupę obiektów wektorowych.  Na stronie Esko.com znajdziemy wersję dla Windowsa oraz dla komputerów Mac.

Niżej screen okna pluginu:

esko

Trzecią aplikacją, świetną i intuicyjną jest „Barcode Producer”. Zasada działania wygląda tak samo jak u Corel Barcode Wizard. Program ma jednak tą przewagę, że od razu możemy wybrać aplikację, do której chcemy wkleić kod (do dyspozycji mamy Photoshopa, Illustratora i Indesigna). „Barcode Producer” eksportuje i wkleja kod, jako osadzony plik EPS. Istnieje wersja na komputery PC oraz Mac. Niestety aplikacja jest również kosztowna.

Poniżej screen interfejsu programu:

barcode_producer

 

Przygotowanie do druku

Niezależnie od tego, z jakiej aplikacji skorzystamy, kod należy wkleić w formie obiektów wektorowych oraz w trybie CMYK. Należy też zwrócić uwagę na poniższe:

– Białe tło dla kodu: Musimy zadbać, aby tło kodu (wklejony razem z nim prostokąt) było najlepiej zupełnie białe.

– Poprawna kolorystyka: Kolor wszystkich pasków i cyfr musi być jednakowy i koniecznie musi kontrastowo odróżniać się od białego tła. Czyli nie może być np jasno żółty. Najlepszym kolorem dla kontrastu będzie oczywiście kolor czarny. Przy czym musimy pamiętać, aby była to czerń zbudowana tylko z jednej składowej (w tym przypadku ze składowej black). Dzięki temu unikniemy braku czytelności kodu, wynikłego z ewentualnego, złego spasowania składowych barw na maszynie drukarskiej (to się zdarza).

– Kolory Pantone dla kolorowych kodów: Jeżeli natomiast bardzo chcemy, aby paski naszego kodu miały inny kolor niż czarny, zastosujmy kolory z palety Pantone. Kolor Pantone w druku jest nakładany jako jedna farba, więc nie ma ryzyka, że jakieś składowe mogą zostać źle spasowane. Używaj ciemnych Pantonów dla kontrastu z białym tłem (np ciemny zielony lub ciemny brązowy).

– Nie zmniejszaj kodu: Nie skaluj kodu w dół po wklejeniu do projektu. A jeśli to możliwe, powiększ go proporcjonalnie. Ja zawsze staram się, aby szerokość samej grupy pasków nie była mniejsza niż 30 mm. Jeśli kod się nie mieści, pomyśl o zmniejszeniu lub przestawieniu innych elementów tak, aby nie zmniejszać oryginalnego rozmiaru kodu.

– Zachowaj biały margines po bokach kodu paskowego: Nie zmniejszaj białego pola wklejonego do projektu razem z kodem. Dla bezpieczeństwa ja zawsze powiększam nieznacznie białe marginesy po lewej i po prawej stronie kodu.

– Pamiętaj o właściwej orientacji kodu paskowego: Orientacja kresek kodu w stosunku do kierunku druku powinna być równoległa. Jest to tak zwana orientacja “płotkowa”. Zapewnia ona odpowiednią jakość kodu na wydruku. W przypadku gdy umieścimy kreski prostopadle do kierunku druku (orientacja drabinkowa), istnieje ryzyko większej deformacji kresek przy odciskaniu farby.

orientacja

– Sprawdź kod przed finalnym drukiem: Poproś w drukarni, aby przed przystąpieniem do finalnej produkcji dokonano weryfikacji skanowania kodu na wydruku próbnym (czyli na tak zwanym Proofie). Drukarnie opakowań posiadają specjalistyczne urządzenia weryfikujące barcody, które generują raporty w postaci PDFa. Aby spać spokojnie możesz poprosić o maila z takim PDFem.

Na zakończenie

Na koniec chciałbym podzielić się dwoma linkami. Pod pierwszym odnośnikiem znajdziesz kilka ciekawych informacji na temat standardów dotyczących kodów paskowych na stronie Instytutu Logistyki i Magazynowania: http://www.gs1pl.org/system-gs1/standardy-gs1/kody-kreskowe-paskowe

W przypadku, gdybyś chciał bardziej kreatywnie podejść do tematu kodu kreskowego, polecam Ci przejrzeć prace Steve’a Simsona (w ramach inspiracji) w serwisie Behance: https://www.behance.net/gallery/7747763/Illustrated-Barcodes

To wszystko jeśli chodzi o pracę z kodami paskowymi na potrzeby druku. Mam nadzieje, że udało mi się pomóc zwłaszcza tym z Was, którzy zaczynają przygodę z tą tematyką.

 

Pozdrawiam i do usłyszenia.

Michał Wedlechowicz

 

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:

Powiązane artykuły

Nowości

Naucz się… uczyć – 6 filarów skutecznej nauki

Grafika i Interfejsy

Już wkrótce – Kurs UX – w Praktyce!

Nowości

Kurs Java – Techniki Zaawansowane

Pozostań na bieżąco!

Już nigdy nie przegapisz ważnych informacji, promocji oraz nowych kursów. Zapisz się na newsletter już teraz!

Zapisując się do newslettera akceptujesz naszą politykę prywatności