Marketing i Biznes

Newsletter UI & UX #6 – Jak przygotować się do mastermindu?

Aż 80 osób zgłosiło się do mastermindów w ramach Ahoy – niesamowicie nas to cieszy! Nie spodziewaliśmy się aż tylu uczestników. Aga i Paulina…

Aż 80 osób zgłosiło się do mastermindów w ramach Ahoy – niesamowicie nas to cieszy! Nie spodziewaliśmy się aż tylu uczestników. Aga i Paulina miały nie lada wyzwanie, żeby odpowiednio dobrać grupy według ich celów i doświadczeń.
W ramach przygotowań do mastermindów odbyły się warsztaty team-buildingowe, webinar z ekspertką od mastermindów Anią Dyl, oraz kontraktowanie grup (ustalanie zasad współpracy poszczególnych grup) również z pomocą Ani.
Dziś chcemy podzielić się z Tobą częścią wiedzy, którą przekazała nam Ania podczas tych niezwykle ciekawych spotkań i warsztatów.

Co jest najważniejsze w mastermindach?

  • stała grupa osób (3-5 osób),
  • systematyczne spotkania (np. co tydzień lub dwa),
  • konkretny cel, z którym przychodzi każdy uczestnik/uczestniczka,
  • termin zakończenia mastermindu (a jednocześnie realizacji celu) – w przypadku Ahoy są to 3 miesiące.

Jak dobrze dobrać grupę mastermind?
Ważne jest, żeby wszystkie osoby w grupie były mniej więcej na tym samym poziomie zaawansowania (np. seniorzy z seniorami, juniorzy z juniorami). Warto podkreślić, że mastermindy nie są mentoringiem. Chodzi o wymianę wiedzy i doświadczeń, wspieranie się nawzajem na partnerskiej zasadzie.
W idealnej sytuacji kompetencje poszczególnych osób dopełniają się, np. w jednej grupie może być programistka, która chce poprawić swoje umiejętności w zakresie UI, oraz UI designer, który chce podszkolić się z programowania.

Jak znaleźć osoby do grupy mastermind?
Mastermind nie ma swojego leadera, ale jeśli chcesz, możesz być osobą, która inicjuje powstanie grupy. Możesz na przykład dodać ogłoszenie w swojej społeczności UX+UI (na Facebooku, Slacku, Discordzie czy Ahoy), w którym opowiesz krótko kim jesteś, jakie masz doświadczenie, cel, i z jakimi osobami chcesz współpracować przez najbliższe kilka miesięcy. Spośród osób, które się do Ciebie zgłoszą możesz wybrać te, które uzupełniają Twoje kompetencje i możecie czerpać od siebie nawzajem. Tak właśnie powstał mastermind Agi – zgłosiła się w odpowiedzi na ogłoszenie trzech dziewczyn, których wcześniej nie znała.
Możesz również wziąć udział w zorganizowanej akcji, takiej jak ta na Ahoy. W tym wypadku to prowadzące Ahoy UX+UI (Paulina i Aga) zorganizowały przygotowanie do spotkań i dobrały w grupy osoby na podstawie wypełnionych zgłoszeń.

Jak ustalić cele w mastermindzie?
Cele powinny być od siebie niezależne – każda osoba realizuje swój własny cel. To, czy jedna osoba z grupy zrealizuje swój cel, nie ma wpływu na inne osoby. To właśnie odróżnia mastermind od zespołu.
Jednak dobrze by było, gdyby te cele były ze sobą w jakiś sposób powiązane. Dzięki temu inne osoby korzystają z przemyśleń i doświadczeń innych. Przykładowo jedna osoba może chcieć wystąpić na konferencji, druga założyć instagram edukacyjny, a trzecia rozpocząć pracę na uczelni. Każdy z celów jest różny i niezależny, jednak łączy je parasol – dzielenie się wiedzą z innymi.

Co sprawia, że mastermind jest tak skuteczny?
Deklaracja oraz wsparcie. W mastermindzie deklarujemy kilka rzeczy:

  • swój własny cel (przed swoją grupą),
  • systematyczne spotkania w grupie (na bardzo konkretnych zasadach określonych wspólnie w kontrakcie),
  • zadania do zrobienia przed kolejnym spotkaniem. Dzięki nim, od spotkania do spotkania coraz bardziej przybliżamy się do swojego celu, a grupa nas w tym wspiera i służy radą.

Czym jest kontraktowanie grupy?
Każda grupa przed przystąpieniem do właściwych spotkań powinna spisać kontrakt. Zawiera on zarówno cele poszczególnych członków, jak i bardzo konkretne zasady dotyczące spotkań (częstotliwość, narzędzie z którego korzystamy, daty i godziny), jak i kwestii psychologicznych (np. sposobu dawania feedbacku) oraz czysto organizacyjnych (jak dokładnie przebiegać będą nasze spotkania). Od tego w dużym stopniu zależy powodzenie mastermindu, ponieważ dobry kontrakt zabezpiecza nas przez „rozłażeniem się” spotkań, czy samoistnym „obumarciem” grupy.

Co dalej?
Wszystkie te kwestie Ania pogłębiła i rzeczowo opisała w webinarze, który przeprowadziła z nią Paulina. Trwa tylko godzinę, a jest naprawdę napakowany konkretami i daje niezbędną wiedzę do tego, by rozpocząć mastermindowanie. Jeśli masz członkostwo Ahoy PRO, koniecznie sprawdź nagranie. Ania opowiedziała w nim również:

  • jak dobrze przeprowadzić konktraktowanie grupy,
  • jak poprowadzić mastermind – co dzieje się po kolei w trakcie spotkania,
  • jak radzić sobie z problemami w trakcie (np. kiedy ktoś przychodzi nieprzygotowany, albo spóźnia się)
  • odpowiedziała też na ciekawe pytania osób, które były z nami na żywo.

Pozostałe spotkania w ramach przygotowania do mastermindów także są dostępne w formie nagrań na platformie Ahoy. Nawet jeśli nie bierzesz udziału w tym sezonie Mastermindów Ahoy, możesz śmiało skorzystać z tych materiałów i samodzielnie zorganizować grupę z innymi członkami Ahoy, znajomymi lub członkami innych społeczności, w których jesteś.

Bezpłatny kurs mailowy
Jeśli jeszcze bardziej chcesz pogłębić wiedzę na temat mastermindów, koniecznie zapisz się na bezpłatny kurs mailowy od Ani Dyl z bloga mastermindwpraktyce.pl.

Lista linków z Newslettera:

Mastermind okiem Michała Szafrańskiego



W tym odcinku podcastu Michał opowiada o swoich doświadczeniach z mastermindem w grupie z innymi przedsiębiorcami.

Mastermind okiem Ani Dyl



W tym poście na blogu Ania opowiada o swoich osobistych doświadczeniach z mastermindem.

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:

Powiązane artykuły

Marketing i Biznes

Newsletter UI & UX #5 – Jaka jest przyszłość projektowania UI i UX?

Czy design system jest fundamentem pracy projektanta/projektantki? Jak wygląda współpraca osób projektujących z programist(k)ami? Czy kreatywność powinna być na pierwszym miejscu? Przeanalizujmy obecny stan projektowania UI i…

Marketing i Biznes

Newsletter UI & UX #4 – Czym są mastermindy, i dlaczego Aga je poleca?

Czym są mastermindy? To regularne spotkania w stałej grupie osób, na których członkinie bądź członkowie wspólnie naradzają się w kwestii ich przedsięwzięć czy decyzji związanych z karierą…

Marketing i Biznes

Newsletter UX & UX #3 – UX i biznes w praktyce

Dziś zajmiemy się relacją UX i biznesu. Co powinniśmy wiedzieć jako osoby projektujące produkty i usługi? Na te pytania odpowiada nam Wojtek Kutyła. Koniecznie zajrzyj do dyskusji…

Pozostań na bieżąco!

Już nigdy nie przegapisz ważnych informacji, promocji oraz nowych kursów. Zapisz się na newsletter już teraz!

Zapisując się do newslettera akceptujesz naszą politykę prywatności