Marketing i Biznes

Newsletter UX & UX #3 – UX i biznes w praktyce

Dziś zajmiemy się relacją UX i biznesu. Co powinniśmy wiedzieć jako osoby projektujące produkty i usługi? Na te pytania odpowiada nam Wojtek Kutyła. Koniecznie…

Dziś zajmiemy się relacją UX i biznesu. Co powinniśmy wiedzieć jako osoby projektujące produkty i usługi? Na te pytania odpowiada nam Wojtek Kutyła. Koniecznie zajrzyj do dyskusji na ten temat w specjalnym wątku na Ahoy Pro. Znajdziesz tam też wszystkie poprzednie wydania naszego newslettera.

Wojtek Kutyła: Żadne idealistyczne dyrdymały o UX-ie nie są tak istotne, jak utrzymanie się biznesu na powierzchni komercyjnej.

Wystarczy mieć w rodzinie kogoś, kto ma piekarnię czy warsztat samochodowy, żeby zauważyć, że każdy biznes kręci się przede wszystkim wokół pieniędzy.

💴 Wszystko jest ze sobą połączone

Tak jak wzrost cen benzyny bezpośrednio odbija się na kosztach twojej pracy, bo na przykład drożeje energia, tak każda decyzja, jaką podejmuje się w kontekście produktu, usługi, pracy personelu czy aranżacji procesu projektowego, ma swoje wymierne konsekwencje finansowe, a każda osoba włączona w proces projektowy to koszt dla organizacji i klientów.
Warto zauważać zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy tym, co się dzieje w twoim zespole, a wynikami finansowymi firmy, bo jedno i drugie jest ze sobą bezpośrednio połączone. To nie jest tak, że ktoś nie chce zatrudnić trzeciego UX-a, czasem po prostu nie może, bo go na to nie stać.

👄 Biznes i UX mówią dwoma językami

UX skupia się na abstrakcyjnej umiejętności myślenia, na dostarczaniu użytkownikom przyjemnych rozwiązań i poczucia, że nikt nie jest dyskryminowany. Posługuje się pojęciami takimi jak dostępność czy wygoda, podczas gdy w biznesie wszystko da się opisać liczbą. Żeby nauczyć się funkcjonować między tymi dwoma światami jako osoba projektująca, trzeba nauczyć się języka biznesu – to i tak zajmie mniej czasu, niż próba nauczenia drugiej strony języka UX-a.

⚖️ Tańsza usługa prawie zawsze wygra z droższą

Sami częściej decydujemy się na produkty, na które nas stać. Tak samo jest z organizacjami, które liczą na efektywność i dobrze ulokowane pieniądze. Jako osoba projektująca i UX-owiec musisz nauczyć się pracować tak, by organizacje zlecające ci pracę czuły, że dostają jak najwięcej za jak najmniej albo przynajmniej najbardziej konkurencyjnie. Świadomość biznesowa jest potrzebna, żeby umieć wycenić się na drogo. Ma też wpływ na to, z kim będziesz pracować.

🧠 Świadomość biznesowa pozwala tworzyć wypowiedzi trafiające do klientów

Każda organizacja dba o pięć rzeczy (za Jared Spool, UX Podcast):

  1. Żeby jak najwięcej zarobić;
  2. Żeby jak najmniej stracić;
  3. Żeby przyciągnąć nowych klientów;
  4. Żeby poprawić sytuację obecnych klientów,
  5. Żeby akcjonariusze firmy byli zadowoleni.

Wystarczy mieć w rodzinie kogoś, kto ma warsztat samochodowy, piekarnię czy kiosk z gazetami, żeby zauważyć, że ta osoba oscyluje cały czas wokół tych pięciu kwestii, które są podstawą funkcjonowania każdej firmy. Organizacje będą odrzucać lub depriorytetyzować wszelkie idealistyczne dyrdymały o UX-ie, bo nie będą one tak istotne jak utrzymanie się na powierzchni komercyjnej.
Używaj języka biznesu. Nie mów o satysfakcji użytkownika i badaniach. Powiedz, jak to, co robisz, przełoży się na wymierne korzyści finansowe. Jeżeli będziesz mieć w głowie tych pięć myśli i będziesz do nich referować, to stworzysz wypowiedzi, które będą trafiały do osób zajmujących się biznesem, bo tak naprawdę wszystkim organizacjom chodzi tylko o to.

💼 Projektowanie bez magistra z ekonomii

Biznes to proste i logiczne zasady postępowania z pieniędzmi i wokół potrzeb firmy. Przyjrzyj się, jak działa biznes, w którym pracujesz: jaki jest model finansowy twojej organizacji, jaka jest jej wydajność finansowa, jakie są poszczególne etapy wdrożenia produktów czy usług. Rozmawiaj z ludźmi z działu marketingu i sprzedaży. Twój mózg zacznie tworzyć połączenia między tym, co robisz, a tym, co się dzieje w firmie.

Ten newsletter powstał na podstawie webinaru Wojtka Kutyły – UX i biznes w praktyce. Koniecznie daj znać jakie Ty masz doświadczenia z biznesem jako UX w tym wątku na Ahoy.

Lista linków z Newslettera:

Wyzwania UX-owe



UX Tools przygotowało kilkanaście wyzwań, dzięki którym można poćwiczyć UX w praktyce. Dodaj rezultaty swojej pracy na Twittera, a jest szansa, że otrzymasz feedback!

Ćwiczeniownik i checklista – plan na rozwój w UX



Zestaw ćwiczeń i konkretnych rad od doświadczonych specjalistek i specjalistów z branży UX. Wszystko po to, żeby lepiej opracować plan działania w budowaniu swojej kariery w UX i droga do awansu była mniej wyboista 🙂 👉 Jest dużo praktycznych tipów i zero lania wody 🙂

Open Source Emojis



Darmowe emoji dla projektantów, programistów i wszystkich innych!

Resources Kit od Kamila



Kamil Waszewski, nasz kolega z Ahoy stworzył dokument ze źródłami i zasobami, z których korzysta. Koniecznie sprawdź!

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:

Powiązane artykuły

Marketing i Biznes

Newsletter UI & UX #2 – Czy zastąpią nas UI-boty?

W tym wydaniu Newslettera, zapraszam Was na otwarcie dyskusji o sztucznej inteligencji w projektowaniu. Czy w pracy zastąpią nas maszyny? A może po prostu będą wspierać to,…

Marketing i Biznes

Newsletter UI & UX #1 – Neurokognitywistyka

Zapraszamy na porcję (neuro)kognitywistycznych ciekawostek! Dziś poruszymy temat, który w moim odczuciu jest jednym z najważniejszych zagadnień dotyczących ludzkiego poznania w obszarze UX. Zachęcam do dyskusji na…

Marketing i Biznes

Newsletter UI & UX #1

Dziś poruszymy temat, który w moim odczuciu jest jednym z najważniejszych zagadnień dotyczących ludzkiego poznania w obszarze UX. Zachęcam do dyskusji na ten temat na specjalnym kanale…

Pozostań na bieżąco!

Już nigdy nie przegapisz ważnych informacji, promocji oraz nowych kursów. Zapisz się na newsletter już teraz!

Zapisując się do newslettera akceptujesz naszą politykę prywatności