Darmowe

Nowości wideo w Creative Cloud (NAB 2014)

Rozwiązanie zaproponowane przez Adobe jakiś czas temu w postaci Creative Cloud stale potwierdza swoją funkcjonalność. Ciągłe aktualizacje ograniczają do niezbędnego minimum konieczność kontaktowania się…

Rozwiązanie zaproponowane przez Adobe jakiś czas temu w postaci Creative Cloud stale potwierdza swoją funkcjonalność. Ciągłe aktualizacje ograniczają do niezbędnego minimum konieczność kontaktowania się z pomocą techniczną. Jeśli coś nie działa tak jak trzeba, gdy natrafimy na błąd w aplikacji, szanse są, że nie jesteśmy jedyni. Dzięki temu często zdarza się, że nawet kilka dni po owym „odkryciu” dostępna jest już łatka a aplikacja Creative Cloud nas o tym uprzejmie informuje.

Zapraszamy także do obejrzenia darmowego Warsztatu Eduweb Live (1h) na temat nowości w After Effects oraz Premiere Pro pod adresem: http://eduweb.pl/live/nowosci-w-adobe-premiere-pro-i-after-effects-cc-nab-2014

To oczywiście nie jedyna korzyść z korzystania z chmury. Poza stałymi drobnymi udoskonaleniami i poprawkami otrzymujemy regularnie nowe funkcjonalności w naszych ulubionych aplikacjach. Z tych dotyczących ścieżki wideo, które zaprezentowano na trwających właśnie targach NAB 2014 w Las Vegas przedstawię te, które mnie najbardziej ucieszyły.

Adobe słynie z doskonałej integracji między wszystkimi swoimi aplikacjami. Tak przynajmniej chcieliby, abyśmy postrzegali wszystko to, co nam, użytkownikom, proponują. W praktyce prawda nie zawsze była tak kolorowa. O ile wszystkie aplikacje obsługują wzajemnie swoje formaty (np. pliki Photoshop’a lub Illustrator’a można natywnie otwierać i obsługiwać w After Effects lub Premiere), to niestety opcja Dynamic Link, która pozwalać miała na otwieranie plików projektu w innych aplikacjach (np. otwarcie pliku projektu After Effects w Premiere) nie działała tak dobrze, jak wielu z nas by sobie tego życzyło. Dlatego właśnie przypomne co powtarzam od dawna: Dynamic Link sprawdza się świetnie do prostych rzeczy, takich jak animowane napisy, lub plansze sponsorskie.

Tutaj nie ma niespodzianek. Dynamic Link działa co prawda trochę sprawniej, lecz nadal nie są to takie osiągi na jakie liczymy. Lecz nie wszystko stracone. Zamiast skupiać się na przyspieszeniu działania (co z wielu powodów, których nie będę tu wymieniał, jest trudne i nie nastąpi zbyt szybko) w najnowszej wersji Creative Cloud zaproponowano nam kilka nowych rozwiązań, które usprawniają „poprawne” wykorzystywanie Dynamic Link’a między Premiere Pro a After Effects.

Adobe Premiere Pro CC

Live Text Templates

Jeszcze lepsza integracja pozwala na tworzenie tzw. Live Text Templates w After Effects, których można używać bez potrzeby renderowania w Premiere Pro. Po zaimportowaniu projektu z After Effects do Premiere będziemy mieli możliwość zmiany zawartości warstw tekstowych bez potrzeby tworzenia kolejnych kompozycji. Bardzo przydatne do robienia animowanych napisów, belek z podpisami (lower-thirds), ale nie tylko. Przy odrobinie kreatywności i wykorzystaniu expressions można te funkcjonalność wykorzystać do znacznie ciekawszych zastosowań. Wszystko to dodaje się do znacznie większej wartości produkcyjnej całego pakietu.

Masking and Tracking

Kolejną nowością, która ucieszy osoby pracujące w Premiere Pro jest możliwość tworzenia i trackowania masek, pozwalająca na łatwe śledzenie obiektu na przestrzeni klipu wideo, a funkcja ograniczenia działania efektu do obszaru maski umożliwia łatwe rozmywanie tablic rejestracyjnych, znaków firmowych lub twarzy. Oczywiście maski można stosować z każdym z dostępnych efektów bez żadnych ograniczeń. Jeśli wbudowane w Premiere Pro funkcjonalności okażą się nie dość precyzyjne zawsze możemy je wysłać przez Dynamic Link do After Effects by doszlifować ewentualne niedoskonałości.

Zupełną nowością jest tzw. Master Clip effect, dzięki któremu wszystkie efekty dodane do klipu źródłowego zostaną rozpropagowane globalnie po wszystkich instancjach danego ujęcia w naszej sekwencji. Jest to szczególnie użyteczne przy stosowaniu korekcji lub gradacji kolorów, gdyż wszelkie poprawki wystarczy wykonać tylko raz. Więcej informacji o samej korekcji i gradacji znajdziecie w warsztacie Korekcja i gradacja kolorów ze SpeedGrade CC z naszych archiwów.

Pozostałe usprawnienia to już standard w Creative Cloud: więcej obsługiwanych natywnie formatów wejściowych i wyjściowych, szybszy montaż z pomocą usprawnionej technologii Mercury, obsługa najnowszych kart graficznych, oraz sprawniejsze wyszukiwanie i sortowanie klipów wewnątrz Premiere Pro. Dodano także możliwość zapisywania automatycznie plików projektu do chmury (co akurat nie wzbudziło u mnie większych emocji), oraz obsługę Typekit, która daje dostęp do ogromnej ilości czcionek, co zawsze jest przydatne przy projektowaniu plansz i napisów.

Adobe After Effects CC

Nie powtarzając się zbytnio, zaznaczę tylko, że nowe funkcjonalności w Premiere Pro, które wymieniłem wcześniej znajdują swoje lustrzane odbicie w After Effects. Lepsza integracja i wymiana masek, klatek kluczowych, oraz czcionek to już norma. Do tego dzięki technologii Mercury Transmit możemy w końcu w wygodny sposób oglądać naszą pracę na drugim monitorze w jej pełnej krasie. Ostrzegam jednak, że testy przeprowadzane na wersjach przedpremierowych tych aplikacji wykazywały niestabilność w kilku sytuacjach. Jeśli coś złego będzie się działo, wyłączcie te opcję. Jestem jednak pewny, że do czasu oficjalnej publikacji usterki te zostaną usunięte.

Key Cleaner

Ostatnimi dodatkami, które otrzymaliśmy w After Effects z kategorii kluczowania były Refine Soft Matte i Refine Hard Matte. Z tą aktualizacją dostajemy dwa kolejne, bardzo kluczowe narzędzia: Key Cleaner oraz Advanced Spill Suppressor. Oba te narzędzia w połączeniu z wbudowanym efektem Keylight stanowią bardzo silną alternatywę dla wielu zewnętrznych plugin’ów od innych dostawców, które również mają na celu rozwiązanie problemów z trudnymi do wykluczowania materiałami. Wraz z tymi dwoma nowymi plugin’ami dostajemy także preset z niezbędnymi wyrażeniami expressions, aby jeszcze bardziej ułatwić nam pracę. Pamiętajcie jednak, że żadne narzędzie nie zwalnia Was z odpowiedzialności wykonywania jak najlepszych i najbardziej poprawnych zdjęć.

Z dokumentów opisujących zmiany w nadchodzącej wersji After Effects dowiemy się również o nowej, fantastycznie zapowiadającej się integracji z aplikacją Kuler, co pozwoli nam przechwytywać kolory z przeglądarki internetowej lub nawet aparatem w naszym smartphon’ie. Tego jednak nie udało mi się jeszcze przetestować osobiście w tych wersjach Pre-release, które zostały mi udostępnione.

Adobe SpeedGrade CC

Ci z Was, którzy śledzą uważnie nasze eduwebowe wystąpienia pamiętają pewnie, jak wielokrotnie mówiłem, iż SpeedGrade nie nadaje się do użytku domowego. Choć aplikacja sama w sobie jest świetna, to z różnych technicznych powodów nie było sensu używać jej w architekturze domowej, lub małej czy średniej firmy. Wszystko to tyczyło się wersji CS6. Dziś chcę to wszystko oficjalnie odszczekać. Adobe SpeedGrade CC dzięki nowej i ulepszonej integracji z Premiere Pro zapewnia nie tylko korektę i gradację kolorów z pełną akceleracją ze strony GPU, ale i proces importowania i eksportowania naszych sekwencji między tymi aplikacjami stał się kompletnie bezbolesny dzięki nowej technologii Direct Link (nie mylić z Dynamic Link)

Pozostałe aplikacje

Oczywiście pozostałe aplikacje z gałęzi wideo takie jak Audition, Prelude, Story lub Media Encoder również zostały wypolerowane i wzbogacone o różne nowe funkcjonalności i usprawnienia. Nie pozostaje nic, jak tylko czekać na oficjalne powiadomienie o aktualizacji Creative Cloud, a czas ten może Wam umilić warsztat, w którym demonstrujemy wszystkie omówione w tym artykule nowości: Nowości w Adobe Premiere Pro i After Effects CC – NAB 2014.

Zapraszam i do zobaczenia.
Jerzy Drozda Jr

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:

Powiązane artykuły

Grafika i Interfejsy

Affinity Publisher – czy Adobe będzie miało konkurencję?

Nowości

Już wkrótce – InDesign od Podstaw!

Fotografia i Photoshop

Kurs InDesign od Podstaw – już dostępny!

Pozostań na bieżąco!

Już nigdy nie przegapisz ważnych informacji, promocji oraz nowych kursów. Zapisz się na newsletter już teraz!

Zapisując się do newslettera akceptujesz naszą politykę prywatności