Nowości

Portfolio grafika, artysty koncepcyjnego, ilustratora

Jeżeli masz już jakiś czas do czynienia z pracą graficzną, realizujesz zlecenia, prowadzisz swoją działalność gospodarczą lub pracujesz w większej firmie, dla której tworzysz projekty…

Jeżeli masz już jakiś czas do czynienia z pracą graficzną, realizujesz zlecenia, prowadzisz swoją działalność gospodarczą lub pracujesz w większej firmie, dla której tworzysz projekty – jest duża szansa, że na samo słowo „porfolio” masz ochotę wzdrygnąć się i zamknąć okno przeglądarki. Prawdopodobnie usłyszałeś wielokrotnie propozycję wykonania danej pracy za możliwość „dodania jej do swojego portfolio” i wdzięczność wykonawcy… Ale bez obaw, nie zamierzamy tutaj rozprawiać się z pracodawcami liczącymi na charytatywną pracę nad logo, stroną internetową albo wizytówkami. Przygotowaliśmy dla Was zestawienie pięciu najlepszych miejsc na zamieszczenie swojego portfolio w internecie, tak, by potencjalny zleceniodawca lub pracodawca mieli pewność, że jesteście najlepszą osobą do wykonania danego projektu!

  1. Twoja własna strona internetowa
    Nie ma lepszego miejsca na pokazanie szerokiego spektrum swoich umiejętności i udowodnienia, że estetyczna i praktyczna strona tworzenia projektów nie mają przed Tobą żadnych tajemnic, niż własna strona internetowa. Warto poświęcić dużo czasu na zrobienie solidnego researchu, by sprawdzić, jakimi trendami kieruje się konkurencja polska oraz zagraniczna. Musisz zdecydować się, co głównie Cię motywuje i jaki wizerunek chcesz stworzyć – może pomocne w ustaleniu tego okaże się dla Ciebie przejrzenie naszych artykułów na temat najpopularniejszych dwunastu archetypów marki. Możesz zdecydować się na to, by iść z głównym nurtem i podążać za najpopularniejszymi rozwiązaniami, albo też zaryzykować i starać się trafić w niszę, wybierając mniej powszechne, ale bardziej innowacyjne pomysły. W ten sposób pokażesz czy lepiej sprawdzisz się w przypadku odpowiedzialnych, bezpiecznych projektów, czy też tych, które wymagają dużej kreatywności i podjęcia ryzyka. Następny krok to próba znalezienia złotego środka pomiędzy własnym gustem i chęcią pokazania swoich umiejętności, a zdolnością do trafienia w upodobania klienta i wybrania tylko tego, co najpotrzebniejsze. Postaraj się, by Twoja strona internetowa była możliwie jak najbardziej dopracowana, bo to ona jest wizytówką tego, jak pracujesz. Sprawdź, czy wyświetla się w poprawny sposób na urządzeniach mobilnych, czy wszystkie sekcje poprawnie działają i spytaj o zdanie różne znajome osoby – często coś, co wydaje się wygodne, intuicyjne i przejrzyste dla twórcy, okazuje się niepotrzebnie skomplikowane i czytelne dla innych osób. Pamiętaj o tym, by umieścić informacje o swoim doświadczeniu, najbardziej prestiżowych współpracach i dużych projektach, dane kontaktowe oraz kilka słów o sobie, ale nie rozbudowywać zbytnio części prywatnej. Tę ostatnią możesz umieścić na blogu osobistym, o którym napiszemy w kolejnym podpunkcie.
  1. Twój blog osobisty
    To, zaraz po stronie internetowej, drugie doskonałe miejsce na promowanie swojej działalności. Nie daj się zwieść pozorom – blogi już dawno przestały być domeną nastolatek i kiepskiego designu. Teraz topowi freelancerzy, graficy i informatycy prowadzą swoje blogi, gdzie w formie luźnych, krótkich felietonów dotyczących ich pracy, sposobu życia, porad oraz ciekawostek dotyczących branży pozwalają klientowi poznać realia danego zawodu i tworzą wizerunek aktywnego, zaangażowanego profesjonalisty, który jest na bieżąco ze wszystkimi nowinkami i chętnie dzieli się swoją obszerną wiedzą. Wpisy przeplataj swoimi pracami, pisz też o swoim doświadczeniu i daj się poznać z bardziej ludzkiej strony, prezentując swój wizerunek. To pozwoli CI nawiązać więź z klientem i lepiej zapozna się z Twoim portfolio oraz pracami.

  1. Social media – profil na Facebooku
    To kolejny doskonały pomysł dla ilustratorów, concept artystów i twórców stron WWW, którzy chcą w niebanalny sposób zaprezentować wykonywane przez siebie projekty. Ten kanał komunikacji powinien jedynie wspierać jeden z powyższych – możesz zaprosić do polubienia swojej strony nie tylko swoich znajomych, ale i dotychczasowych zleceniodawców. Dodatkowo niewielkim kosztem możesz zainwestować w reklamę swojej działalności by znaleźć nowe osoby potencjalnie zainteresowane Twoimi usługami. Swoje publikacje, prace oraz linki do galerii oraz wykonywanych projektów możesz przeplatać ciekawymi postami do artykułów, zestawień lub udostępniać posty publikowane przez inne fanpage. Gdy Twoje projekty będą pojawiały się co jakiś czas na tablicy osób lubiących Twoją stron, z pewnością zainteresują się Twoją działalnością, a i być może chętnie nawiążą współpracę.
  1. Behance.net
    Behance stanowi jeden z najpopularniejszych portali na którym graficy i inni kreatywni twórcy mogą publikować swoje prace i dzielić się nimi z dużą grupą odbiorców. Interfejs jest wygodny i przyjazny, a dużym plusem jest to, że możesz opublikować bez opłat dowolną ilość swoich prac. Jeżeli jesteś na początku swojej drogi zawodowej, lub potrzebujesz dodatkowej inspiracji, zaciekawi Cię to, że publikować możesz nie tylko gotowe prace, ale i tak zwane „work in progress” – w tym przypadku inni użytkownicy mogą komentować pracę i współtworzyć ją z Tobą, dając Ci rady i cenne wskazówki. Portal nastawiony jest na kontakt między użytkownikami i tworzenie sieci społecznych, a także promuje aktywność i interakcje. Na stronie znajdziesz też sekcje poświęcone poszukiwaniu pracy lub pracowników. Naturalnie, przebicie się w przypadku tak dużej konkurencji jest trudne, ale warto wykorzystać ten portal chociażby po to, by być częścią ogromnej społeczności grafików i inspirować się innymi pracami. O tworzeniu portfolio w Behance dowiesz się więcej z naszego warsztatu – http://eduweb.pl/live/tworzenie-portfolio-w-behance .
  1. Dribble.com
    Drugi, najpopularniejszy portal służący do publikacji swoich prac pozwala na publikowanie grafik, projektów oraz aplikacji. Strona ma nieco bardziej hermetyczny charakter przez to, że dostać dostęp do niej można jedynie poprzez zaproszenie przez już zarejestrowanego użytkownika. Co ważne, na portalu można liczyć na ciepłe i aktywne przyjęcie przez innych artystów – a całość w dużej mierze opiera się na kontakcie z twórcami projektów. Dribble również można wykorzystać do szukania ofert pracy, a poziom prezentowanych grafik jest na ogół bardzo wysoki.

Jeżeli chcecie rozpocząć swoją ścieżkę kariery jako grafik, ilustrator, artysta koncepcyjny – mamy dla Was kurs przygotowany przez Pawła Graniaka, dzięki któremu nauczycie się podstaw rysunku, nawet w przypadku, gdy do tej pory nie mieliście styczności z tradycyjną czy komputerową techniką rysunku – http://eduweb.pl/kursy/grafika/rysunek-od-podstaw.html . Więcej o tworzeniu skutecznego portfolio dowiesz się również z warsztatu – http://eduweb.pl/live/tworzenie-skutecznego-portfolio .

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:

Powiązane artykuły

Zasoby

Jak się uczycie? Back to School – podsumowanie akcji

Nowości

Już wkrótce – WordPress od Podstaw!

Programowanie i WWW

eduweb na ngPoland!

Pozostań na bieżąco!

Już nigdy nie przegapisz ważnych informacji, promocji oraz nowych kursów. Zapisz się na newsletter już teraz!

Zapisując się do newslettera akceptujesz naszą politykę prywatności