Flash

Proste logowanie we Flash'u

Kilka osób pytało mnie w mailach, w jaki sposób stworzyć system logowania na stronie we Flash’u i ActionScript 3. Nic prostszego! Poniżej zamieszczam krótki…

Kilka osób pytało mnie w mailach, w jaki sposób stworzyć system logowania na stronie we Flash’u i ActionScript 3. Nic prostszego! Poniżej zamieszczam krótki opis, pliki źródłowe możesz pobrać tutaj., możesz także sprawdzić jak działa gotowy system (login: monkey hasło: business) Zabierzmy się do pracy:

1. Tworzymy nowy plik Flash dla ActionScript 3.0

2. W pierwszej klatce dla warstwy Layer 1 tworzymy dwa pola tekstowe, które posłużą do wpisywania odpowiednio loginu i hasła. Oto właściwości, jakie dla tych pól powinieneś ustawić w panelu Properities:

Pole login:

logowanie flash

Pole hasło:

logowanie we flashu

Zwróć uwagę na kilka elementów: po pierwsze typy pól tekstowych ustawiamy na Input Text, czyli z możliwością wprowadzenia danych przez użytkownika, po drugie nadajemy polom unikalne nazwy Instance Name, do których będziemy odnosili się z poziomu ActionScript. Wreszcie, godne uwagi jest to, że dla pola Login ustawiliśmy parametr Single Line, co nie pozwoli przejść do następnej linii po wciśnięciu klawisza Enter, natomiast dla pola z hasłem użyliśmy Password, dzięki czemu wpisywana treść będzie „wygwiazdkowana”.

Kolejnym elementem, który musimy umieścić na stronie, to przycisk pozwalający się zalogować – przypiszemy do niego akcję, która sprawdzi co zostało wpisane w polach Input. Tworzymy więc zwykły obiekt, powiedzmy kształt prostokąta, zaznaczamy i wciskając F8 konwertujemy na symbol typu button. Musimy pamiętać o nadaniu nazwy Instance Name w panelu Properities, niech to będzie „button1„.

Tworzymy także dodatkowe pole Dynamic Text, w którym będzie wyświetlany komunikat o ewentualnym błędzie. Polu nadajemy Instance Name „alert„.

Teraz zajmijmy się ActionScript 3. Tworzymy nową warstwę i w pierwszej klatce umieszczamy akcję:

stop();

function clickHandler(event:MouseEvent):void
{
if (login.text == „monkey” && pass.text == „business”) {
gotoAndPlay (2);
}
else {
alert.text = „ups!?”;
}
}

button1.addEventListener(MouseEvent.CLICK, clickHandler);

Jeśli ten kod nie jest dla Ciebie zrozumiały, poniżej zamieszczam go razem z komentarzem:

//zatrzymujemy film w pierwszej klatce
stop();

//tworzymy funkcję odpowiedzialną za sprawdzenie pól
function clickHandler(event:MouseEvent):void
{
//ustalamy login na monkey oraz haslo na business,
if (login.text == „monkey” && pass.text == „business”) {
//instrukcja po pomyślnym zalogowaniu
gotoAndPlay (2);
}
//jeśli hasło lub login jest niepoprawny
else {
//wyświetlamy w polu input komunikat
alert.text = „ups!?”;
}
}

//przypisujemy funkcję clickHandler do button1
button1.addEventListener(MouseEvent.CLICK, clickHandler);

Pomyślałem, że warto byłoby jeszcze, poza komunikatem w razie podania błędnych danych, wyświetlać komunikat w przypadku, gdy pola nie zostały wypełnione. Dopisujemy więc stosowną instrukcję else if, a nasz cały kod wygląda następująco:

stop();

function clickHandler(event:MouseEvent):void
{
if (login.text == „monkey” && pass.text == „business”) {
gotoAndPlay (2);
}
else if (login.text == „” || pass.text == „”) {
alert.text = „wypełnij wszystkie pola”;

}
else {
alert.text = „ups!?”;
}
}

button1.addEventListener(MouseEvent.CLICK, clickHandler);

To już wszystko, po poprawnym wpisaniu ustalonego hasła i loginu, zostanie wykonana akcja gotoAndPlay(2), a więc przenosząca użytkownika do drugiej klatki filmu. Pozostaje tylko stworzyć coś i umieścić w drugiej klatce, a następnie przetestować działanie naszego skryptu.

W tym krótkim artykule pokazałem Ci jak korzystać z pól tekstowych we Flashu i stworzyć proste logowanie. Przypomnieliśmy sobie także operatory logiczne jak && (and = i) oraz || (or = lub). Więcej wiadomości o operatorach znajdziesz w helpie Flash’a (F1) wpisując Operators. Zachęcam do dodawania kolejnych elementów kodu i dzielenia się ze swoimi spostrzeżeniami!

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:

Powiązane artykuły

Nowości

Adobe Animate CC – Nowości

Witajcie - W poprzednim wpisie informowałem, że Adobe Flash przestaje właśnie istnieć i zamienia się w Adobe Animate CC. Duży update Animate jest już dostępny dla posiadaczy Adobe…

Darmowe

Game over, Flash! Czyli coś się kończy, coś się zaczyna…

Witajcie - Dwie dekady Internetu... Aby było łatwiej, przyjmijmy, że mamy do czynienia z przepisem na wpis na blogu eduweb. Ten konkretny powstaje z połączenia informacji ze…

Nowości

Wywiad z Paulem Trani – Ewangelistą Adobe

W trakcie wydarzenia Create Now, które miało miejsce 1.03 w warszawskich Złotych Tarasach, ponownie mieliśmy okazję porozmawiać z ewangelistami Adobe. Tym razem Grzegorz Róg przeprowadził także krótki…

Pozostań na bieżąco!

Już nigdy nie przegapisz ważnych informacji, promocji oraz nowych kursów. Zapisz się na newsletter już teraz!

Zapisując się do newslettera akceptujesz naszą politykę prywatności