Siedem trendów w grafice w 2016 roku
Siedem trendów w grafice w 2016 roku Wraz z pojawiającym się coraz zimniejszymi temperaturami za oknem i zbliżającym się wielkimi krokami końcem roku, można zacząć…
Siedem trendów w grafice w 2016 roku
Wraz z pojawiającym się coraz zimniejszymi temperaturami za oknem i zbliżającym się wielkimi krokami końcem roku, można zacząć myśleć o powolnych podsumowaniach tego, co przyniósł nam 2016 rok. Żeby nie wpadać w nostalgiczny nastrój, przechodzimy od razu do siedmiu znaczących trendów w grafice – zarówno na stronach internetowych, wizytówkach, opakowaniach czy ilustracjach – które najczęściej rzucały się nam w oczy w trakcie minionych miesięcy, i które mamy nadzieję widzieć jeszcze przez dłuższy czas!
1. Typografia przez duże T
Dzięki aplikacjom takim jak Glyphs tworzenie nowych fontów stało się jeszcze prostsze i tańsze niż do tej pory. Wygodne i intuicyjne programy sprawiają, że w zaledwie kilka chwil możemy stworzyć różne wersje ozdobnej typografii, a coraz więcej marek zauważa, jak ogromne znaczenie w postrzeganiu ich produktów ma używanie odważnych, niepowtarzalnych fontów, które przyciągają wzrok potencjalnego nabywcy. Powszechnym też staje się to, że to wymyślny napis staje się jedyną ozdobą na opakowaniu czy stronie internetowej. Do tego wielki powrót czcionek szeryfowych i handletteringu – chętnie będziemy nadal widywać tego typu rozwiązania!
źródło: https://www.behance.net/gallery/27637877/The-Washington-Post
źródło: https://www.behance.net/gallery/17685781/VAGABONDE-Surf-art-festival
2. Powrót do korzeni
Chyba każdy z nas czasem z nostalgia wspomina lata osiemdziesiąte czy dziewięćdziesiąte. Pierwsze komputery, konsole do gier, komiksy… Grafikom w 2016 roku również zakręciła się w oku łezka przez wspomnienia z młodości, bo wyjątkowo odważnie sięgali po motywy retro. Możemy zauważyć gloryfikację pikseli, minimalistycznych ilustracji rodem z Atari czy nawiązania do popkultury tamtych czasów. Oprócz walorów estetycznych, tego typu zabieg to sprytne zagranie marketingowe – przypominając klientowi o rzeczach, do których ma sentyment, mamy gwarancję, że do naszej pracy czy produktu podejdzie bardziej pozytywnie.
źródło: https://www.behance.net/gallery/19049715/Retro-Technology-10-now-available-on-Threadless-_
źródło: https://www.behance.net/gallery/2097738/Coca-Cola-Pixel-Edition
3. Ponadczasowy minimalizm
Już od kilku lat prym wśród trendów w grafice wiedzie ogólnopojęty minimalizm, i pod tym względem rok 2016 nas nie zaskoczył. Coraz trudniejsze staje się stworzenie ciekawego, nieoczywistego projektu minimalistycznego, bo czasem możemy mieć poczucie, że w tej stylistyce widzieliśmy już wszystko. Graficy jednak prześcigają się w tym, by nadal zaskakiwać, wobec czego mamy nadzieję, że po takim podniesieniu poprzeczki w tym roku, w następnym zobaczymy jeszcze ciekawsze rozwiązania.
Źródło: https://www.behance.net/gallery/27029327/Visual-identity-of-Kaunas-1st-music-school
Źródło: https://www.behance.net/gallery/28476331/Hemingway-and-the-Sea
4. Uniwersalny Flat
A skoto o minimalizmie mowa, to warto zwrócić uwagę na to, że Flat Design i w tym roku jest ciągle na czasie. Wykorzystywany na stronach internetowych w formie ikon czy w aplikacjach mobilnych jest ciągle dostrzegany i mało kto z niego rezygnuje. Bo bardzo trudno odkochać się od uproszczonych grafik bez gradientów z ograniczoną paletą kontrastowych kolorów. Flat Design jeszcze długo pozostanie partnerem projektantów nie tylko stron, ale również ilustracji czy grafik na potrzeby explainer videos:
5. Ikony MBE
Bardzo kreatywnym urozmaiceniem minimalistycznych, wektorowych ikonek było wprowadzenie przerywanych obrysów co zapoczątkował projektant Elvis Ferreri publikując swoje prace na przełomie roku 2015 i 2016. Ilustratorzy i graficy szybko zaadoptowali ten wesoły styl do swoich grafik co zaowocowało wysypem wielu świetnych projektów ikonek zdobiących serwisy internetowe i nie tylko. Ciekawe czy w przyszłym roku ktoś wymyśl coś co przebije te urocze grafiki.
Źródło: https://www.behance.net/gallery/38487037/MBE-Style-Illustration-process
6. Nostalgii ciąg dalszy
To, co niektórym może wydać się infantlne, dla innych stanowi powiew świeżości w graficznych trendach. Mówimy tutaj o projektach inspirowanych ilustracjami dla dzieci – pełnych kolorów, czasem celowo niedokładnie domalowanych, zapełnionych postaciami zwierząt lub baśniowych stworzeń, pobudzających wyobraźnię. To nie przypadek, że tego typu boom na dziecięce ilustracje zbiegł się w czasie z modą na kolorowanki dla dorosłych – rok 2016 stawia w kontraście do nowoczesnych, monochromowych ilustracji projekty rodem wyjęte z bajek.
źródło: http://www.saudadetea.com/index.html
źródło: http://www.creativeboom.com/uploads/articles/21/21546ede2661ad7746894b89790c65cfefa270ac_860.jpg
7. Geometria
Prognozuje się, że coraz częściej twórcy opakowań będą sięgali po motywy geometryczne – i już w tym roku mogliśmy tego doświadczyć na dużą skalę. Od geometrycznych zdjęć portretowych, przez loga, ilustracje czy projekty stron – wszyscy zauważyliśmy dynamiczny wzrost zainteresowania do tej pory dość zapomnianym efektem low-poly. Tego typu trend szczególnie dobrze komponuje się z powrotem do lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych o którym pisaliśmy wcześniej, otwierając całkowicie nowe możliwości kreatywnym grafikom.
źródło: http://jasonbooher.com
źródło: https://www.bagofbees.co.uk/work/weechoco-packaging-design/
Co byście dodali do tej listy? Czy macie swoje ulubione trendy z tego roku, a może któreś z tych, które wymieniliśmy, nie przypadły Wam do gustu? Zapraszamy do dyskusji!
autorzy: Katarzyna Gawryś & Michał Wedlechowicz