Fotografia i Photoshop

Czym jest standard poligraficzny PDF /x?

Jako mniej lub bardziej zaawansowany użytkownik komputera, na pewno niejednokrotnie spotkałeś się z dokumentami w postaci pliku PDF. PDFy czyli Portable Document Format (przenośny…

Jako mniej lub bardziej zaawansowany użytkownik komputera, na pewno niejednokrotnie spotkałeś się z dokumentami w postaci pliku PDF. PDFy czyli Portable Document Format (przenośny format dokumentu) są formatem plików służącym do przenoszenia, drukowania i prezentacji zawartości tekstowo-graficznej. Język opisu PDFa jest nieco okrojonym językiem opisu strony PostScript.

W tym wpisie zajmiemy się standardem PDF/x. Jest do grupa standardów, która umożliwia bezproblemowe wyświetlanie i bezbłędne odtwarzanie informacji graficznych i tekstowych w oparciu o wygląd dokumentu. Mnie jako grafikowi DTP najbardziej przyjaznym standardem PDF/X jest wersja 1a:2001 określana jako standard poligraficzny. Zapisanie projektu do PDFa ze standardem PDF/X-1a:2001 zmniejsza ryzyko niepoprawnego naświetlenia pliku, a ściślej ujmując mamy większą pewność, że nasz projekt zostanie poprawnie przetworzony na siatkę punktów rastra na tzw RIPie (Raster Image Processor). Wiele zakładów poligraficznych pracuje jeszcze na sterownikach RIP opartych na wersji PDF 1.3/Acrobat 4.0. Aktualizacja sterownika dla wielu drukarni może okazać się kosztowna. Dlatego najbezpieczniej jest zapisać PDF do formatu 1a:2001 co wiąże się właśnie z jednoczesnym zapisaniem do wersji PDF 1.3:

pdfx

Dlaczego PDFx zapewnia poprawne rastrowanie naszych materiałów? Ponieważ jego główną cechą jest brak obsługi aktywnych przeźroczystości. Oznacza to, że obiekty graficzne, zarówno bitmapy z przeźroczystością jak i wektory zawierające efekty transparentne są spłaszczane. Obiekty spłaszczane tworzą tak zwane Atomic Regions, czyli kontenery (boxy), które zawierają spłaszczone elementy. Tak zwane „szwy” między kontenerami są widoczne, kiedy oglądamy naszą pracę w aplikacji Acrobat:

atomic_regions

Widoczne białe linie nie będą wydrukowane, więc absolutnie nie stanowi to problemu. Ja nazywam je artefaktem wyświetlania.

Zapisując materiały do PDF/x ograniczamy do minimum ryzyko błędnego Ripowania. Nie oznacza to jednak, że PDF/x naprawi projekt, który jest przygotowany niezgodnie z zasadami sztuki DTP. Te zasady powinniśmy uwzględnić już w procesie projektowania i składania publikacji, a są to między innymi: dodanie spadów, zastosowanie czerni tekstowej w odpowiednich miejscach, odpowiednie nadrukowania, odstępy, zachowane marginesy bezpieczeństwa, poprawne dodanie kolorów spotowych, znaczniki drukarskie itp. Dbając o poprawne złożenie publikacji potem już tylko wystarczy wygenerować PDF/x.

Kiedyś drukarnie wymagały tworzenia plików PostScript z osobnymi separacjami dla CMYKa i kolorów spotowych (każdy kolor był eksportowany na osobnej stronie). Teraz znaczna większość drukarni wymaga jedynie odpowiednio przygotowanego pliku PDF. Dzięki temu życie grafika stało się łatwiejsze.

Na koniec jeszcze jedna dobra wiadomość. Standard PDF/x osadza w dokumencie wszystkie fonty wykorzystane w projekcie. Koniec z potrzebą zamiany na krzywe. No chyba, że przesyłasz do drukarni tak zwany otwarty plik z edytowalnym projektem. Wtedy powinieneś zamienić teksty na krzywe wektorowe lub dołączyć osobno pliki z fontami.

W tym wpisie to już wszystko, mam nadzieję, że udało mi się przekazać kilka wartościowych informacji 🙂

Pozdrawiam

Michał Wedlechowicz

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:

Powiązane artykuły

Grafika i Interfejsy

Affinity Publisher – czy Adobe będzie miało konkurencję?

Fotografia i Photoshop

Kurs InDesign od Podstaw – już dostępny!

Fotografia i Photoshop

Kurs ZBrush i Substance Painter już na eduweb.pl!

Pozostań na bieżąco!

Już nigdy nie przegapisz ważnych informacji, promocji oraz nowych kursów. Zapisz się na newsletter już teraz!

Zapisując się do newslettera akceptujesz naszą politykę prywatności