Trendy w UX na 2018 rok? #1
Czy tego chcemy, czy nie – najwyższa pora przyznać, że lwia część 2017 roku już za nami. A ponieważ do końca roku…
Czy tego chcemy, czy nie – najwyższa pora przyznać, że lwia część 2017 roku już za nami. A ponieważ do końca roku pozostało nam tyle czasu, ile minęło od początku wiosny – najwyższa pora przyjrzeć się przewidywaniom UX designerów na temat tego, co czeka nas w ich branży w najbliższym roku!
Niezależnie od tego, czy sam zajmujesz się programowaniem doświadczeń użytkowników, dopiero myślisz o rozpoczęciu nauki z kursami UX, a może jesteś po prostu użytkownikiem, do którego oczekiwań starają się dopasować designerzy – na pewno znajdziesz tutaj coś dla siebie.
1. Spersonalizowane doświadczenia
Nie wystarcza już to, żeby zadbać o doświadczenia użytkowników – teraz należy zaprojektować indywidualne doświadczenia każdego, pojedynczego użytkownika, który skorzysta z Twojej strony lub aplikacji. User responsive design jest stosowany już teraz, ale swój rozkwit będzie miał prawdopodobnie w roku 2018.
Dopasowanie zawartości strony, a nawet typografii, kolorystyki czy grafik do konkretnej osoby może sprawić, że poczuje ona znacznie większą więź z daną witryną lub marką, a obcowanie z nią będzie dla niej znacznie przyjemniejsze i bardziej intuicyjne. To stwarza również świetne pole do popisu jak chodzi o dopasowanie stron do potrzeb młodzieży, osób starszych lub tych o pewnych dysfunkcjach wzroku, ruchu lub mowy.
2. Synestezja
Czy słyszeliście o filmach ASMR -autonomous sensory meridian response? To rosnący w popularność trend, a polega na wywoływaniu podczas oglądania filmu przyjemnych uczuć mrowienia i ciepła, które odczuwamy słuchając czyjegoś szeptu, monotonnego szurania, otwierania nowych produktów czy chrupania chipsów. Zjawiskiem ściśle łączącym się z tym zainteresowali się… UX designerzy. Mowa tutaj o synestezji.
Synestezji, czyli „połączenia zmysłów”, doświadcza niewielki procent populacji – i, przykładowo, liczba osiem może dla nich mieć zapach lawendy i niebieski kolor, a słowo „dom” być kanciaste i zielone. Lepsze zrozumienie tego, co pobudza u nas różne zmysły, może prowadzić do rewolucji w dziedzinie marketingu i UX designu. Na razie, gdy oglądamy apetyczne zdjęcia lub odwiedzamy witrynę o konkretnej kolorystyce, możemy poczuć apetyt, a animacja parującej filiżanki kawy może nas pobudzić i sprawić, że niemalże poczujemy jej aromat – a kto wie, jak daleko zajdzie programowanie pobudzania zmysłów użytkowników?
3. Obsługa głosowa
Mało kto z nas ma pozytywne doświadczenia ze współpracy z Siri lub Alexą, ale wszystko wskazuje na to, że to właśnie obsługa głosowa naszych urządzeń mobilnych jest naszą przyszłością. To niezaprzeczalnie kolejny krok w kierunku tego, by smartphony i inne urządzenia stały się jeszcze bardziej integralną częścią naszego życia.
4. Funkcja paralaksy
Wykorzystywana od jakiegoś czasu bardzo szeroko w wieku projektach, tak naprawdę posiada olbrzymi, niewykorzystany jeszcze potencjał. Designerzy zaczynają eksperymentować z efektem paralaksy, pozwalając na przykład na to, by za każdym razem, gdy użytkownik ruszy myszką, odkrywała się przed nim kolejna część witryny, co może doskonale zaktywizować go do działań i zainteresować witryną. Daje wrażenie żywego uczestniczenia w procesie odkrywania strony i bycia częścią całego doświadczenia, w jakie zamienia się zwykłe eksplorowanie witryny. Pozwala to również świetnie zminimalizować bounce rate.
5. Strony internetowe na diecie
Hamburger menu prawdopodobnie czeka to samo, co dziesiątki restauracji z burgerami – miały swój okres ogromnej popularności, ale… Chyba wszystkim się już przejadły. Zmniejszenie ilości rozwijanych hamburger menu może poprawić poziom przyjazności dla użytkownika, co widać między innymi na przykładzie Spotify i YouTube – mimo tego, że wydaje się, że to jedna z najbardziej intuicyjnych opcji do których już przywykliśmy. Dobrą alternatywą jest na przykład tab-based menu, i w 2018 roku na pewno będziemy widzieli wiele innych rozwiązań niż popularny burger.
W przyszłym tygodniu omówimy między innymi to, jak w 2018 będziemy mogli zmniejszyć stres użytkownika związany z momentem pomiędzy kliknięciem na stronie a jej odpowiedzią, który doczekał się nawet oddzielnej nazwy, a także… Przekonamy się czemu oprócz tworzenia journey map warto zadbać też o stworzenie mapy swoich porażek.
Wszystkie osoby zainteresowane UX designem z pewnością ucieszy to, że wśród naszych kursów znajdziecie materiały odpowiednie dla designerów na każdym poziomie zaawansowania – a po ich przerobieniu na pewno będziecie na bieżąco ze wszystkimi nowinkami z tej branży! Kursy związane z UX znajdziecie w Specjalizacji Webdesigner: https://eduweb.pl/specjalizacje/webdesigner