Wprowadzenie do Windows Phone 7
Windows Phone 7 Windows Phone 7 to ciekawe i świeże podejście Microsoftu do stworzenia mobilnego systemu operacyjnego, który wpisuje się doskonale w nadchodzącą linię…
Windows Phone 7
Windows Phone 7 to ciekawe i świeże podejście Microsoftu do stworzenia mobilnego systemu operacyjnego, który wpisuje się doskonale w nadchodzącą linię produktową. WP7 został oparty na zasadach interfejsu Metro, który będzie również wdrożony w kolejnej wersji Windows (8). Poprzednie wersje systemu Windows Phone kierowane były do specyficznej grupy odbiorców i przystosowane do zastosowań biznesowych. I tym razem WP7 zawiera zestaw przydatnych narzędzi biznesowych, na czele ze zintegrowanym pakietem Office, jednak system jest kierowany także do grupy odbiorców, którzy poza aplikacjami użytkowymi korzystają na co dzień z serwisów społecznościowych jak Facebook, Twitter, czy LinkedIn i wykorzystują telefon również do zabawy. Ponadto, współpraca Microsoftu z Nokią, której rezultatem jest seria udanych telefonów na czele z serii Lumia i ogromna kampania reklamowa, sprawiają że WP7 może wkrótce lekko namieszać w statystykach mobilnych OSów.
Dlaczego jeszcze warto zainteresować się Windows Phone?
Bez wątpienia rynek aplikacji mobilnych jest w przypadku Windows Phone dosyć atrakcyjny, ponieważ istnieją jeszcze nisze, które zostały szczelnie wypełnione na iOS czy Androidzie. Z drugiej strony, tak czy inaczej urządzenia bazujące na interfejsie Metro odegrają dużą rolę na rynku. Tworzenie aplikacji zarówno w kontekście wytycznych projektowych jak i wykorzystywanych technologii będzie bardzo podobne zarówno w przypadku Windows 8 jak WP7. Użytkownicy korzystający z systemu operacyjnego na PC czy tablecie, a także telefonie, będą mieli możliwość ścisłej integracji wszystkich urządzeń i możliwość pracy w ramach ujednoliconego interfejsu Metro.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Owszem – z czysto subiektywnego punktu widzenia, projektowanie aplikacji na Windows Phone nie jest wcale trudne a z drugiej strony, całkiem przyjemne. Sam nowy interfejs, choć wymaga pewnej adaptacji, jest naprawdę ciekawym i świeżym podejściem a integracja z serwisami społecznościowymi takich elementów aplikacji jak kontakty czy zdjęcia to element, którego brakuje mi już w iOS i na Androidzie. Co więcej, wszystkie narzędzia służące do projektowania aplikacji, dostępne są w ramach SDK za darmo.
Metro
Nowy UI Microsoftu jest próbą wdrożenia bardzo przejrzystego i intuicyjnego systemu operacyjnego. Wszelkie elementy graficzne zostały ograniczone do minimum aby zachować jak największą prostotę, płynność i szybkość działania. Inspiracją interfejsu Metro były zasady projektowania w oparciu o typografię, która staje się w wielu aspektach kluczowym składnikiem Metro. Ponadto, projektanci wykorzystali słynny Grid system, na którym oparte są wszystkie elementy interfejsu, aby jeszcze przejrzyściej zaprezentować informacje. Zasady projektowe interfejsu można wytłumaczyć na przykładzie mapy metra, gdzie same trasy i stacje tworzą swoistą ikonografikę a zarazem prezentują niezbędne informacje. W ten sposób sam content stanowi również o atrakcyjności design’u. W tym kontekście mapa jest również uproszczona, ponieważ w rzeczywistości ścieżki linii metra wcale nie są tak proste, a często nawet ilustracja zupełnie nie przekłada się na rzeczywiste umiejscowienie tuneli. Jednak jest na tyle prosta, że sam przekaz jest jasny dla każdego. Takie osiąganie celu jest jednym z podstawowych pryncypiów Metro UI.
OS przemyślany na nowo
Windows Phone oferuje również szereg interesujących innowacji. Najciekawsze są te związane z prezentacją treści w naszych aplikacjach, którą możemy teraz uzyskiwać z wykorzystaniem różnych ciekawych sposobów. Najważniejsze w tym względzie są dwa typy układu naszych aplikacji: Panorama oraz Pivot. Wybranie jednego z typów layoutu naszej aplikacji determinuje to, jak użytkownik będzie przeglądał treści i wchodził w interakcję z elementami naszego programu.
Panorama jest złożonym z kilku ekranów layoutem aplikacji, który pozwala nam zaprojektować całość przepływu (flow) informacji w ramach aplikacji mobilnej tak na prawdę w jednym screenie. Użytkownik scrollując na boki tak na prawdę przesuwa poszczególne ekrany naszej aplikacji. Niezwykle interesujące jest również podejście do animacji tego elementu. W Panoramie tło przesuwa się w innym tempie niż zawartość i nagłówki, co sprawia wrażenie płynnej nawigacji w wielu wymiarach.
Pivot jest drugim ciekawym typem aplikacji, która bazuje na logicznym układzie treści i na poszczególnych ekranach prezentuje te same informacje, podawane w inny sposób. Przykładowo, na jednym ekranie Pivota możemy zamieścić dane tekstowe o kursach walut, na drugim te dane przedstawić na wykresie.
Kolejnym elementem interfejsu, na który warto zwrócić uwagę, jest tak zwany Live Tile, czyli ikonka aplikacji, którą w formie kafelka możemy przypiąć do ekranu startowego telefonu. W ten sposób mamy szybki i wygodny dostęp do naszej aplikacji. To jednak nie wszytko. Live Tile potrafi obracać się i prezentować informacje które są dynamicznie generowane przez naszą aplikację. Tym samym cały ekran startowy staje się zmiennym, żyjącym ekosystemem kafelków. Najprostsze i najciekasze rozwiązania mogą być związane z wyświetlaniem aktualnych informacji o pogodzie czy kursach giełdowych. W ten sposób użytkownik nie musi nawet uruchamiać aplikacji aby zobaczyć informacje, które go interesują.
Kursy tworzenia aplikacji na Windows Phone
Już jutro na eduweb.pl będzie miała miejsce premiera ścieżki projektowania na urządzenia mobilne, a zaczynamy ją właśnie od obszernych kursów tworzenia aplikacji na Windows Phone. Oddamy do Waszej dyspozycji dwa kursy. Windows Phone – Podstawy oraz Windows Phone w Praktyce.
Pierwszy z kursów będzie wprowadzeniem do Metro i darmowych narzędzi z których będziemy korzystać. Ponadto, przygotujemy w nim serię praktycznych aplikacji wykorzystując ważniejsze elementy systemowe. Część kursu została dedykowana wytycznym projektowym i możliwości integracji programów takich jak Photoshop czy Illustrator, oraz innych z pakietu Adobe, do przygotowania interfejsu który następnie wykorzystamy w narzędziach Microsoftu jak Expression Blend i Visual Studio.
Drugi kurs to praktyczna praca z Windows Phone na przykładzie kompletnej, zaawansowanej aplikacji którą umieścimy w Windows Phone Marketplace. Przy jej tworzeniu wykorzystamy najciekawsze funkcje telefonu i interfejsu takie jak geolokalizacja, pobieranie danych z zewnętrznych serwisów jak Google czy Yahoo!, Live Tile, Panorama i wiele więcej, w tym naciekawsze praktyczne porady i triki związane z projektowaniem na platformę Windows Phone.
Na zakończenie
W mojej ocenie, po raz pierwszy Microsoft w tak przemyślany sposób stworzył nową, świeżą platformę która ściśle połączona jest z hardwarem, który w nowych modelach Nokii okazuje się być naprawdę ciekawą alternatywą dla wielu modeli z Androidem a dla niektórych nawet dla iOS. Takie powiązanie jest interesujące w kontekście tego, że aplikacje pisane na WP7 prawdopodobnie bez trudu będziemy mogli również przenieść na PC czy tablety z Windows 8 i że wszsystkie te urządzenia będą ściśle powiązane. Jeśli zaostrzyłem Wasz apetyt na projektowanie mobilnych aplikacji, koniecznie zajrzyjcie na eduweb.pl jutro po to aby sprawdzić nasze najnowsze kursy!
Serdecznie pozdrawiam,
Grzegorz Róg